Una operadora de Cabify acomiada el seu millor conductor a València, de 60 anys: “O fas 60 hores o te’n vas al carrer”
L’advocada de l’empresa Costa Fleming Sociedad Cooperativa de Madrid, que opera amb Cabify, ha reconegut dimecres que l’acomiadament del conductor de València amb la millor valoració per part dels clients va ser improcedent. Segons ha declarat el demandant, Carlos Salcedo, era habitual superar les 60 hores de faena. El conductor treballava sis dies la setmana i, en alguns casos, va treballar “16 hores seguides”, encara que la lletrada de Costa Fleming ha dit que l’aplicació de Cabify impedia connectar-se més de deu hores.
El conductor de VTC, de 60 anys d'edat, que va començar a treballar en el sector després de quedar-se en atur amb tres fills, ha relatat en el judici pel seu acomiadament en el Jutjat Social número 10 de València que, davant les queixes dels treballadors als responsables de l’empresa, només van rebre pressions. El lletrat de Salcedo ha aportat captures de Whatsapp en què un cap de l’empresa l’adverteix: “O fas 60 hores o te’n vas al carrer”. “Va ser un acomiadament exemplaritzant cap a la resta dels companys”, afirma l’advocat del conductor.
El treballador, juntament amb dotze companys més, va denunciar la situació davant la Inspecció de Treball i tots van ser despatxats com a “represàlia”, segons l’advocat de Carlos Salcedo. Cabify opera amb petites empreses subcontractades, entre les quals Costa Fleming, que usen la seua aplicació. A més, el cap de flota que controla tots els conductors és el mateix per a totes les empreses que operen amb Cabify, per la qual cosa l’advocat del treballador despatxat considera que es tracta d’un “grup patològic”, és a dir, que totes les empreses estaven sota el paraigua de Cabify. “Realment qui contracta, pren decisions i exerceix la direcció efectiva és Cabify”, ha dit en la vista.
La lletrada de Costa Fleming ha reconegut que es tracta d’un acomiadament improcedent, però no accepta que es tracte d’una represàlia cap a un treballador díscol, perquè l’empresa no va tindre constància de la denúncia davant la Inspecció de Treball fins al 9 de maig passat, i l’acomiadament havia sigut el 17 de febrer.
Tres conductors més que hi han comparegut com a testimonis han confirmat les condicions de treball en l’empresa. Tots tenen un perfil similar: són majors de 50 anys i estaven en l’atur abans de treballar de conductors de Cabify. El treballador Francisco Javier Martínez ha dit que, malgrat treballar per a Costa Fleming, l’app la proporcionava Cabify. Adelino Correia, un conductor d’origen portugués, ha reconegut que el demandant “sempre tenia la millor puntuació” per part dels usuaris en l’aplicació.
Finalment, el conductor Víctor Martínez ha explicat que, davant la falta d’explicacions per part dels responsables de l’empresa, un grup de 13 treballadors es van organitzar per denunciar la situació perquè “estaven vulnerant els nostres drets”. L’advocada de Costa Fleming ha intentat desacreditar els testimonis de l’acusació el testimoniatge dels quals considera que és “viciat” i “manquen d’imparcialitat”. L’últim testimoni ha negat que el grup de treballadors que va denunciar a l’empresa fora conflictiu. “Els conflictius eren ells”, ha exclamat en referència a Costa Fleming i Cabify.
0