Mari Carmen i la paròdia de Rosalía: Compromís busca el seu impacte en campanya amb vídeos virals

Mitja hora abans que arrancara el debat electoral de l'Acadèmia de Televisió, l'únic entre els caps de llista dels partits amb grup parlamentari, una dona irrompia en les xarxes socials. “Hola, soc Mari Carmen”, escrivia, adjuntant la seua fotografia, en el compte corporatiu de Compromís.
Que la senyora apareguera en el compte del partit va cridar l'atenció dels simpatitzants i els que no ho són tant, al no haver-hi cap explicació. A la mitja hora, després d'unes quantes especulacions, Mari Carmen tornava a entrar en acció. “Estic indignadíssima amb uns polítics que es repeteixen més que el allioli. S'assabentaran de qui és Mari Carmen, ara quan acabe de fer el sopar”, deia en un primer vídeo.
Mari Carmen és una militant de Compromís de Castelló a la qual la formació va deixar via lliure en xarxes socials per a comentar el debat. Al no haver-hi cap representant de Més Compromís-Más País, en comunicació van pensar que era una bona manera de participar i colar-se en el prime time, encara que fora en les xarxes socials. Precisament aquestes, especialment Twitter, es van omplir de memes i paròdies de les intervencions dels cinc candidats.
Compromís busca el seu espai en l'agenda mediàtica i tuitera de campanya a través de continguts virals. L'operació Mari Carmen va registrar un impacte de més d'un milió de persones, segons les dades que maneja la coalició. Mari Carmen és una militant de Castelló, jubilada i que participa en tots els actes de la ciutat, explica Compromís. Era una persona de confiança dels treballadors de comunicació i va plantejar que, com era probable que no es tractara l'agenda valenciana, es podria incorporar de forma paral·lela. De fet, llevat d'un parell d'intervencions de Pablo Iglesias, les reivindicacions autonòmiques van passar de llarg.
L'acció no es va comentar amb els dirigents de Compromís ni amb Más País, que, segons la coalició, van respondre molt bé a la iniciativa. De seguida van adjuntar una foto d'Íñigo Errejón amb la militant castellonenca.
L'endemà passat, el col·lectiu de joves de Compromís, Joves PV, difonia un vídeo reivindicatiu parodiant una cançó de Rosalía. En la versió valenciana de 'Millonària' (Fucking money man), amb el títol F**cking finançament, apareixen el candidat Joan Baldoví, el portaveu Fran Ferri i el diputat Carles Esteve, l'exdiputada Marian Campello i dos militants de Tavernes de la Valldigna. A ritme de trap, expliquen què es podria pagar amb un finançament just, una de les reclamacions de la coalició.
La coalició ha comptat per a la campanya jove amb Marta Meneu, periodista i booktuber, que ja va treballar en la campanya de Joan Ribó. Meneu explica que el vídeo va nàixer en unes trobades -les convivències de formació de les joventuts de Compromís- sobre com comunicar posicionaments polítics. Es va triar 'Millonària', un tema que versa sobre els diners d'una de les artistes més virals del panorama nacional, precisament cantat en llengua catalana.
“La idea és explotar una cosa tan valenciana com la sàtira i el sentit de l'humor per a arribar a l'electorat més jove; el missatge de fons és que necessitem un nou sistema de finançament per a millorar la vida de la gent: sanitat, educació, transport públic”, explica l'agrupació. El vídeo ha sigut elaborat pel col·lectiu juvenil i la cantant Isa Llobel, també militant.