Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La nova ordenança de mobilitat donarà autoritat a l’EMT de València per a multar als que aparquen al carril bus

Un cotxe aparcat de nit en el carril bus de València

Carlos Navarro Castelló

València —

0

“L’Ajuntament podrà recórrer a personal auxiliar, com ara inspectors de l’EMT o controladors de les places d’estacionament regulat, degudament contractat i format, per a la vigilància del compliment de la normativa de mobilitat i l’aparcament en les àrees d’estacionament regulat, així com la protecció de la prioritat del transport públic de l’EMT”.

Així diu una part de l’article 22.3 de l’esborrany de l’ordenança de mobilitat a què ha tingut accés eldiario.es. La normativa, el text de la qual és encara provisional, està pendent d’aprovació en el ple municipal, moment en què particulars i entitats podran accedir-hi i presentar al·legacions.

El regidor de Mobilitat, Giuseppe Grezzi, va informar al començament del mes de les línies mestres de l’ordenança, especialment pel que fa als patinets elèctrics, però quedaven molts detalls per eixir a la llum.

Entre aquests, l’article esmentat, que atorga autoritat tant als agents de l’ORA com als inspectors de l’EMT, per a “formular denúncies sobre totes les infraccions d’estacionament per vulneració tant de les normes generals com de les específiques del seu àmbit d’actuació”.

El text afig que “el personal auxiliar estarà dotat de mitjans autoritzats de captació i reproducció d’imatges que permeten la identificació del vehicle infractor”.

A més, segons l’article 127.4-D, parar o estacionar al carril bus està tipificat com una infracció greu, la qual cosa suposa una sanció de 200 euros.

Però no solament els inspectors de l’EMT o el personal de l’ORA tindran potestat per a denunciar. L’article 23 obri la porta al fet que qualsevol persona puga formular una denúncia per infraccions de circulació.

L’interessat podrà fer-ho verbalment si hi ha cap agent de l’autoritat pròxim en el moment de la infracció, o per escrit davant l’òrgan sancionador competent deixant les seues dades personals i fent una descripció completa dels fets, incorporant la matrícula de l’infractor.

Un altre dels aspectes nous és que, tal com recull l’article 47.3, els monopatins, patinets i similars sense cap mena motor podran circular per les voreres, carrers per als vianants o zones residencials “acomodant la seua marxa a la dels vianants i amb diligència i precaució”.

Quant als grups de turistes que utilitzen la bici o el patinet elèctric per a desplaçar-se, l’article 49.1 estableix que “no hauran d’excedir de 15 persones. Si el grup fora més gran, haurà de fraccionar-se en grups d’aqueixa grandària com a màxim, i circular a una distància mínima de 50 m entre si. Els grups formats per més de 6 persones sempre hauran d’anar acompanyats per un guia amb coneixement de la xarxa ciclista i de l’ordenança de mobilitat vigent a la ciutat de València”.

Multes per cursos i restriccions als taxis

En l’apartat sancionador, la novetat principal és que “l’Ajuntament pot substituir la sanció de multa per sessions sobre educació viària o treballs per a la comunitat, sempre que hi haja consentiment de les persones interessades” (article 114.1).

D’altra banda, els taxistes no podran accedir a carrers per als vianants o zones restringides a buscar viatgers i tan sols podran accedir-hi a recollir-los prèvia telefonada o a deixar-los-hi (article 53).

En les zones de càrrega i descàrrega quedarà prohibit l’estacionament de turismes particulars com a norma general (article 69).

Quant a l’ús de les bicis, la novetat més significativa és que en alguns casos es permet que els ciclistes depassen un semàfor en roig.

En concret, l’article 33-B4 estableix que, quan una bicicleta circule per la calçada, “en els encreuaments amb semàfors, es permet als ciclistes avançar-se a la línia d’aturada estant el semàfor en fase roja per fer un gir per a accedir a un carril bici adjacent o a un carrer per a vianants, respectant la prioritat de la resta de les persones usuàries. En particular, en aquells encreuaments amb semàfors en què hi haja pas de vianants, els ciclistes respectaran en tot moment la prioritat per als vianants”.

El mateix es podrà fer per a fer un gir a la dreta, encara que no hi haja carril bici, sempre que hi haja un senyal que ho indique així.

Quant als patinets elèctrics, com va informar eldiario.es, en cap cas podran circular per les voreres.

No obstant això, els del tipus A (els més lleugers, que només arriben a 20 quilòmetres per hora) podran circular per zones per a vianants a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora, a un màxim de 15 quilòmetres per hora en els carrils bici que estiguen sobre la vorera i a 20 quilòmetres per carrils bici habilitats sobre la calçada, com l’anella ciclista. A més, podran circular per la calçada en àrees de prioritat residencial, en carrers 30 d’un sol carril i en ciclocarrers.

Els patinets del tipus B (arriben a 25 quilòmetres per hora) tindran les mateixes condicions, llevat que, com que tenen més potència, no podran circular per zones per a vianants.

Etiquetas
stats