Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Los audios del caso Leire Díez: “Me está tomando el pelo” y “habla por los codos”
La ultraderecha alemana arrasa en Sajonia-Anhalt pero no logra la mayoría absoluta
OPINIÓN | 'Y el ganador es Marruecos', por Antón Losada

Els riscos de les inundacions intenses i com afontar-les en l'escenari valencià, a debat

El llit del Túria en la inundació per la dana de 2024.

elDiariocv

0

La dolorosa experiència de la dana de 2024 converteix en un fet indiscutible que el risc d’inundacions intenses està cada vegada més present en l’escenari valencià. Per a abordar els aspectes hidrològics, climàtics i de planificació del territori, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i elDiario.es han organitzat a València una jornada en la qual especialistes de diferents disciplines i representants d’entitats de la societat civil relacionades amb el tema debatran aquestes qüestions sota el títol Inundacions intenses i canvi climàtic en un context metropolità. Els casos del Túria, Poio i el Carraixet.

Són fenòmens recurrents. Les inundacions, en totes les seues variants —fluvials, per pluges extremes, per desglaços imprevistos, per trencament de preses o altres motius—, són un dels fenòmens catastròfics més habituals al món. La seua freqüència i capacitat destructiva s’han accelerat en els últims temps a causa dels efectes del canvi climàtic.

El territori valencià ha patit històricament inundacions devastadores per diversos d’aquests motius. La riuada de 1957 a València, la ‘pantanada’ de Tous el 1982, la dana de 2019 a el Baix Segura o la dana de 2024 a València són quatre dels exemples més rellevants.

En el cas de les inundacions causades el 29 d’octubre de 2024 per les intenses pluges originades per una depressió aïllada en nivells alts de l’atmosfera (dana), que van afectar les comarques de l’Horta Sud, la Plana d’Utiel-Requena, la Foia de Bunyol, la Ribera Alta, la Ribera Baixa, el Camp de Túria i els Serrans, amb 231 víctimes mortals, més enllà de l’eventual negligència en la gestió de l’emergència que s’investiga en seu judicial, van confluir diversos dels aspectes que agreugen aquest tipus de fenòmens. Es tracta del canvi climàtic, la urbanització excessiva del sòl, la falta de mesures de prevenció o la mala planificació territorial en zones de risc.

Amb la intenció d’abordar aquests aspectes, des de la perspectiva concreta del territori valencià i amb les lliçons que es puguen extraure de la tràgica experiència de 2024, l’edició valenciana d’elDiario.es, en col·laboració amb la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, ha organitzat una jornada que se celebrarà el dijous 24 de setembre al Centre Cultural Rambleta, a partir de les 17.00 hores. En la jornada, especialistes en aquestes matèries aportaran els seus coneixements i intercanviaran punts de vista.

Jornada Confederació Hidrogràfica del Xúquer - elDiario.es

Inundacions intenses i canvi climàtic en un context metropolità. Els casos del Túria, Poio i el Carraixet

Lloc: Centre Cultural Rambleta. Aforament 600 persones.

Dia: dijous 24 de setembre de 17 a 20 hores

Nota inicial (10'): Els riscos que venen

Ponent: Laura Tanco Ballesteros, Confederació Hidrogràfica del Xúquer

Conversa 1 (50'): L'escenari del risc a l'àrea metropolitana de València. Està preparat el territori per a un episodi semblant al del 29 d'octubre de 2024?

Ponents: Iván Portugués i Ana Camarasa, Universitat de València

Conversa 2 (50'): El binomi Poio i Túria. Una solució integrada per a evitar futures catàstrofes?

Ponents: Teodoro Estrela i Cristina Sola, Confederació Hidrogràfica del Xúquer

Conversa 3 (50'): Què hem après? L'urbanisme postdana en zones inundables.

Ponents: Ruth Mollano (Comités Locals de Reconstrucció-CLER), Ramiro Martínez (Evren, Avaluació de Recursos Naturals), Rafael Armengot (Associació Valenciana de Meteorologia- Avamet) i Lorena Mulet (Per l’Horta)

Etiquetas
stats