Les escoltes de Correa que vinculen el cas Gürtel amb la Fórmula 1: “A Álvaro li han donat els plans de la graderia”
El judici de Gürtel continua aquest dimecres amb la declaració del que va ser vicesecretari del PP valencià David Serra. Cal veure si l’expolític continua amb l’estratègia de Ricardo Costa i apunta a l’expresident de la Generalitat Francisco Camps com a presumpte ideòleg de la xarxa corrupta de finançament il·legal del seu partit. Els empresaris que van fer els pagaments i els capitostos del grup Correa ja han confessat i vaticinen una sentència condemnatòria.
Però a mesura que avança la investigació del cas Gürtel i altres escàndols de corrupció a la Comunitat Valenciana s’observa que les diferents trames es van entrellaçar. Segons una de les gravacions aportada per l’exregidor del PP que va denunciar la xarxa corrupta, José Luis Peñas, els capitostos del grup Correa van estar al corrent de l’organització del Gran Premi d’Europa de València i es van interessar pel muntatge de la graderia del circuit urbà, que finalment va dur a terme la nord-americana Nussli, l’empresa que ells pretenien buscar.
El 2009, un dels empresaris organitzadors de l’esdeveniment a petició de Francisco Camps, l’expilot Jorge Martínez Aspar, va negar tota vinculació amb la trama Gürtel quan van aparéixer unes gravacions en què la trama corrupta feia referència al circuit urbà. Però a mesura que avancen les confessions i apareixen noves dades perd força aquest desmentiment, encara més quan el cas Valmor de la Fórmula 1 no va esclatar fins l’any 2014.
La gravació que vincula el cas Gürtel amb Valmor es va fer el 12 de desembre de 2007, nou mesos abans de la cursa a València i dos mesos abans que es formalitzara el contracte de la graderia. Peñas va enregistrar la conversa en el pis de Serrano, 40 a Madrid, on el grup Correa tenia la seu. En la conversa intervé el mateix Peñas, que xarra amb Francisco Correa i el seu número dos Pablo Crespo.
Crespo conta a Correa que ha parlat amb Álvaro Pérez El Bigotes i que aquest li ha contat que “li acaben d’entregar ara els plans de tot el tema de la graderia”. “Li ha telefonat l’altre paio, a qui ha pressionat perquè li donaren això, i li han demanat deu dies com a màxim per a tenir una resposta”, explica Crespo. Aquesta afirmació confirma les bones relacions d’El Bigotes amb les persones que des de la Generalitat estaven organitzant el Gran Premi de Fórmula 1.
Aquesta font hauria de ser de màxim nivell, ja que segons s’ha confirmat en la instrucció del cas Valmor, és l’equip del president de la Generalitat Francisco Camps o el mateix Camps el que negocia durant l’any 2007 l’arribada de la Fórmula 1 a València.
En la gravació, Correa i Crespo es posen a parlar de la possibilitat de buscar una empresa que haja muntat la graderia en circuits urbans com el de Montecarlo, però ho descarten perquè és molt menut. Llavors comencen a parlar que l’opció per a muntar aquesta infraestructura para més de 120.000 persones és la firma que treballa a Indianapolis (EUA), la multinacional Nussli.
Davant de la urgència d’El Bigotes, que assegura que només tenen deu dies, continuen amb la conversa:
Pablo Crespo: “Caldrà telefonar, o viatjar demà”.
Francisco Correa: “Telefona a Randy (pretés contacte de la xarxa a Nova York que ja va declarar en la causa) i pregunta-li-ho. Necessite que investigues el paio que munta les grades als EUA, a Indianapolis i en l’NBA”.
Pablo Crespo: “Sí, li diré que ací, si ix el tema bé, hi ha peles per a tots”.
Aquesta conversa es produeix dos mesos abans que Valmor –l’empresa privada posteriorment rescatada amb diners públics que va muntar la cursa– firmara el contracte amb Nussli el 5 de febrer de 2008.
Anticorrupció i la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal de la policia nacional investiguen en una de les peces separades del cas Valmor el muntatge de la graderia del circuit urbà de què conversa la trama Gürtel. De fet, hi ha un informe de la policia que revela que el primer contracte amb Nussli va costar 6,9 milions d’euros, 1,2 milions més que el contracte inicial ja que es va modificar sobre la marxa. La cursa va ser un fiasco tan gran que els anys següents es va reduir dràsticament el nombre de seients.