La Universitat de València lliura els Premis Vicent Ventura 2026 a Miquel Coll, Verònica Cantó i les associacions de víctimes de la dana
La Universitat de València acull aquest divendres la cerimònia de lliurament dels Premis Vicent Ventura 2026, que enguany reconeixen el sindicalista Miquel Coll, la presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó, i el conjunt d’associacions de víctimes de la dana de 2024. L’acte se celebrarà hui, 15 de maig, a les 19 hores, a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau.
El Premi Vicent Ventura, instaurat per la Universitat de València, ret homenatge a la memòria del periodista, polític i activista cívic Vicent Ventura, mort en 1998.
La cerimònia compta amb la presència de les persones i col·lectius premiats. En representació de les associacions de víctimes de la dana intervindran, Rosa Álvarez Gil, presidenta de l’Associació Víctimes Mortals de la Dana 29-O, i Mariló Gradolí, periodista i presidenta de l’Associació de Víctimes de la Dana-29 d’octubre de 2024.
A més en l’acte participaran Albert Moncusí, vicerector de Cultura, Esports i Vincle Social de la Universitat de València; Carmen Lázaro, vicerectora de Cultura, Llengües i Societat de la Universitat Jaume I de Castelló i Catalina Iliescu, vicerectora de Cultura, Esport i Extensió Universitària de la Universitat d’Alacant. Com a membre de la comissió del Premi Vicent Ventura, Anna Aguilar, neboda de Vicent Ventura.
Aquest premi distingeix persones i col·lectius que han destacat per la seua trajectòria cívica, el seu compromís democràtic i la seua defensa de la cultura i la llengua valencianes. La comissió organitzadora i el jurat estan integrats per la Universitat de València, la Universitat Jaume I, la Universitat d’Alacant, persones vinculades a Vicent Ventura, així com organitzacions socials i sindicals com CCOO, Intersindical Valenciana, UGT, i la Unió de Periodistes Valencians.
Nascut a Castelló de la Plana en 1924 i mort a València en 1998, Vicent Ventura va ser cofundador del Partit Socialista del País Valencià i del sindicat CCOO del País Valencià. D’ideologia socialista i nacionalista, va participar en 1962 en una reunió de demòcrates a Múnic que li va suposar l’exili i el confinament. En tornar a València va trobar vetat l’exercici del periodisme, cosa que el va portar a crear una empresa de publicitat. En 1995 va rebre la Medalla de la Universitat de València, que posteriorment va editar una selecció dels seus articles sota el títol Un home de combat.
Miquel Coll
Miquel Coll i Huerta (Quart de Poblet, 1951) prové d’una família de rajolers de Quart de Poblet. Va estudiar el batxillerat en l’Institut Vives de València. Son pare era membre d’una cooperativa de 12 famílies i va morir als 42 anys. I ell, que era el major de tres germans, es va deixar els estudis de Magisteri per a incorporar-se a la fàbrica de rajoles.
Des de ben jove participà ben activament en tots els moviments antifranquistes i va ser membre actiu d’associacions culturals del seu poble, com també de partits polítics i sindicats. Va militar en Acció Comunista i després va ser membre fundador de la primera Esquerra Unida del País Valencià. També va participar en la posada en marxa de la Unitat del Poble Valencià.
Ara la seua passió militant se centra en el Partit Obrer d'Unificació Marxista (POUM) i en la Fundació Andreu Nin.
Però pot ser que el seu vessant més conegut siga la seua militància en el Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV-IV) tant a la Universitat de València com en l'àmbit nacional.
Com a membre del STEPV, ha estat en tots els òrgans sindicals de la Universitat de València (Junta de Personal, Mesa Negociadora, Claustre i Consell de Govern). Mai, però, no ha volgut tenir càrrecs representatius, perquè ell sempre s’ha sentit més còmode en l’activisme que no en un càrrec institucional. La prova és que mai no n’ha tingut cap.
Tant dins de la Universitat de València com fora, s’ha caracteritzat sempre per la defensa activa dels drets dels treballadors, per la recuperació de la memòria històrica i per un compromís insubornable amb la llengua i la cultura del País Valencià. I en això continua encara i continuarà.
Verònica Cantó
Verònica Cantó Doménech (Cocentaina, el Comtat, 1964) és llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció de Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant (1987). És presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua des del 8 d’abril de 2022. Prèviament, en va ser secretària des d’octubre de 2006 fins a març de 2022, i n’és membre des de l’any 2001.
Ha col·laborat amb Ràdio València i Ràdio Alcoi de la Cadena SER, així com amb els programes Al Ras i Gravetat 0 d’À Punt Mèdia. Entre 1989 i 2006 va ser directora de publicacions de l’Editorial Marfil d’Alcoi. També ha dirigit la Biblioteca d’Autor Enric Valor, integrada en la Biblioteca Joan Lluís Vives de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, i ha sigut comissària de l’exposició Enric Valor, el valor de les paraules, organitzada per l’AVL.
Ha coordinat diversos cursos d’estiu de la Universitat de València al Centre Internacional de Gandia. Va ser presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià entre 1999 i 2002, i membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent entre 1995 i 1998.
Va col·laborar amb el diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement ‘Aula’ entre 1999 i 2001. En l’àmbit docent, va ser professora de valencià a l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987-1988, i als IES de Novelda, Miguel Hernández i Jaume II d’Alacant durant el curs 1988-1989.
És autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i a l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia valenciana, Els nostres verbs, Els pronoms febles, Diftongs, accentuació i dièresi, Valencià pas a pas (nivells elemental, mitjà i superior) i Gramàtica valenciana.
Ha estat guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i la promoció del valencià (2003), atorgat per l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi, i amb el Premi Marc Granell 2025 en la modalitat individual, concedit per Comissions Obreres del País Valencià.
València, a 15 de maig de 2026
La Universitat de València entrega hoy los Premios Vicent Ventura 2026 a Miquel Coll, Verònica Cantó y las asociaciones de víctimas de la dana
La Universitat de València acoge esta tarde la ceremonia de entrega de los Premios Vicent Ventura 2026, que este año reconocen al sindicalista Miquel Coll, a la presidenta de la Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó, y al conjunto de asociaciones de víctimas de la dana de 2024. El acto se celebrará hoy, 15 de mayo, a las 19 horas, en el Aula Magna del Centre Cultural La Nau.
El Premio Vicent Ventura, instaurado por la Universitat de València, rinde homenaje a la memoria del periodista, político y activista cívico Vicent Ventura, fallecido en 1998.
La ceremonia contará con la presencia de las personas y colectivos premiados. En representación de las asociaciones de víctimas de la dana recogerán el premio, Rosa Álvarez Gil, presidenta de la Asociación Víctimas Mortales de la Dana 29-O, y Mariló Gradolí, periodista y presidenta de la Asociación de Víctimas de la Dana-29 de octubre de 2024.
Además, en el acto participarán Albert Moncusí, vicerrector de Cultura, Deportes y Vínculo Social de la Universitat de València; Carmen Lázaro, vicerrectora de Cultura, Lenguas y Sociedad de la Universitat Jaume I de Castelló; y Catalina Iliescu, vicerrectora de Cultura, Deporte y Extensión Universitaria de la Universitat d’Alacant. Como miembro de la comisión del Premio Vicent Ventura participará Anna Aguilar, sobrina de Vicent Ventura.
Este premio distingue a personas y colectivos que han destacado por su trayectoria cívica, su compromiso democrático y su defensa de la cultura y la lengua valencianas. La comisión organizadora y el jurado están integrados por la Universitat de València, la Universitat Jaume I, la Universitat d’Alacant, personas vinculadas a Vicent Ventura, así como organizaciones sociales y sindicales como CCOO, Intersindical Valenciana, UGT, y la Unió de Periodistes Valencians.
Nacido en Castelló de la Plana en 1924 y fallecido en València en 1998, Vicent Ventura fue cofundador del Partit Socialista del País Valencià y del sindicato CCOO del País Valenciano. De ideología socialista y nacionalista, participó en 1962 en una reunión de demócratas en Múnich que le supuso el exilio y el confinamiento. A su regreso a València encontró vetado el ejercicio del periodismo, lo que le llevó a crear una empresa de publicidad. En 1995 recibió la Medalla de la Universitat de València, que posteriormente editó una selección de sus artículos bajo el título Un home de combat.
Miquel Coll
Miquel Coll i Huerta (Quart de Poblet, 1951) procede de una familia de “rajolers” de Quart de Poblet. Estudió el bachillerato en el Institut Vives de València. Su padre era miembro de una cooperativa de 12 familias y murió a los 42 años. Y él, que era el mayor de tres hermanos, dejó los estudios de Magisterio para incorporarse a la fábrica de ladrillos.
Desde muy joven participó de forma muy activa en todos los movimientos antifranquistas y fue miembro activo de asociaciones culturales de su pueblo, así como de partidos políticos y sindicatos. Militó en Acció Comunista y después fue miembro fundador de la primera Esquerra Unida del País Valencià. También participó en la puesta en marcha de la Unitat del Poble Valencià. Ahora su pasión militante se centra en el Partit Obrer d’Unificació Marxista (POUM) y en la Fundació Andreu Nin.
Pero quizá su faceta más conocida sea su militancia en el Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV-IV), tanto en la Universitat de València como en el ámbito nacional. Como miembro del STEPV, ha estado en todos los órganos sindicales de la Universitat de València (Junta de Personal, Mesa Negociadora, Claustro y Consejo de Gobierno). Sin embargo, nunca ha querido tener cargos representativos, porque siempre se ha sentido más cómodo en el activismo que en un cargo institucional. La prueba es que nunca ha tenido ninguno.
Tanto dentro de la Universitat de València como fuera, se ha caracterizado siempre por la defensa activa de los derechos de los trabajadores, por la recuperación de la memoria histórica y por un compromiso insobornable con la lengua y la cultura del País Valencià. Y en ello continúa todavía y continuará.
Verònica Cantó
Verònica Cantó Doménech (Cocentaina, el Comtat, 1964) es licenciada en Filosofía y Letras (Sección de Filología Catalana) por la Universitat d’Alacant (1987). Es presidenta de la Acadèmia Valenciana de la Llengua desde el 8 de abril de 2022. Previamente, fue secretaria desde octubre de 2006 hasta marzo de 2022, y es miembro desde el año 2001.
Ha colaborado con Ràdio València y Ràdio Alcoi de la Cadena SER, así como con los programas Al Ras y Gravetat 0 de À Punt Mèdia. Entre 1989 y 2006 fue directora de publicaciones de la Editorial Marfil de Alcoi. También ha dirigido la Biblioteca de Autor Enric Valor, integrada en la Biblioteca Joan Lluís Vives de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, y ha sido comisaria de la exposición Enric Valor, el valor de las palabras, organizada por la AVL.
Ha coordinado diversos cursos de verano de la Universitat de València en el Centre Internacional de Gandia. Fue presidenta de la Associació d’Editors del País Valencià entre 1999 y 2002, y miembro de los equipos de trabajo Arc Mediterrani y Cultura Popular del CEP de Torrent entre 1995 y 1998.
Colaboró con el diario Levante-EMV en los cursos de valenciano publicados en el suplemento ‘Aula’ entre 1999 y 2001. En el ámbito docente, fue profesora de valenciano en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universitat d’Alacant durante el curso 1987-1988, y en los IES de Novelda, Miguel Hernández y Jaume II de Alicante durante el curso 1988-1989.
Es autora de diversos libros destinados a la enseñanza no universitaria y al aprendizaje del valenciano, como Ortografia valenciana, Els nostres verbs, Els pronoms febles, Diftongs, accentuació i dièresi, Valencià pas a pas (nivells elemental, mitjà i superior) y Gramàtica valenciana.
Ha sido galardonada con el Premio Joan Valls i Jordà por el uso y la promoción del valenciano (2003), otorgado por la Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà de Alcoi, y con el Premio Marc Granell 2025 en la modalidad individual, concedido por Comissions Obreres del País Valencià.
València, a 15 de mayo de 2026
0