El 57% dels viatges diaris a Castelló es fa amb cotxe privat enfront del 5% en transport públic i a l'1% amb bicicleta

A Castelló, el vehicle privat és el mitjà més usat pels seus veïns per als trajectes diaris en l'àrea metropolitana en detriment d'una mobilitat sostenible en transport públic, a peu o amb bicicleta.
L'enquesta realitzada per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat retrata una ciutat en la qual només el 5% dels viatges es realitza amb transport públic i a penes un 1% amb bicicleta. Així, el 57% del total dels viatges diaris en l'àrea metropolitana (quasi 800.000) es fa en vehicle privat, seguit a molta distància dels viatges a peu (37%).
L'estudi també integra la perspectiva de gènere i conclou que les dones es mouen “més sosteniblement” que els homes perquè “caminen més i usen amb major intensitat el transport públic”.
Les dades de la mobilitat a la ciutat són una radiografia de les pautes quotidianes de desplaçament i serviran per al debat institucional que precedeix a l'aprovació del Pla de Mobilitat Metropolità de Castelló. Els resultats de l'estudi preliminar provenen de quasi 30.000 enquestes realitzades telefònicament, a usuaris de transports públics, a vianants i a ciclistes, entre altres.
“La bicicleta està pràcticament desapareguda en el repartiment modal del total de viatges diaris que es produeixen en l'àrea metropolitana de Castelló”, assegura la conselleria. El baixíssim percentatge d'ús de la bici (1%) contrasta amb els resultats en ciutats com València (4,1%). “L'orografia en alguns casos i la falta d'infraestructures ciclistes estan darrere d'aquestes xifres tan discretes”, sosté el departament d'Arcadi España.
L'“assignatura pendent” en l'àrea metropolitana de Castelló és el transport públic, que només representa un 5% dels viatges totals enfront del 10% de l'àrea d'Alacant-Elx o el 14% de l'àrea de València. “Els usuaris del transport públic en l'àrea metropolitana de Castelló són població captiva, bé perquè no tenen permís de conduir, bé perquè no disposen de cotxe ni com a conductor ni com a acompanyant”, explica la conselleria.
El 99% dels viatges supramunicipals té una única etapa. La “forta reticència al transbord” s'explica per la reduïda extensió territorial i per la falta d'un bitllet únic. “La intermodalitat no funciona en l'àrea metropolitana de Castelló”, admet la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.
Una vegada que es presente públicament el Pla de Mobilitat Metropolitana, les mesures previstes passen per la Taula Tècnica, de la qual forma part l'Ajuntament de Castelló, i posteriorment s'obri el procés d'informació pública. “En la mesura que siga possible alliberar en els nuclis de població espai lliure per al vianant i es promoguen itineraris atractius per a la marxa a peu és raonable esperar que la caminada augmente també el seu pes en el repartiment modal dels viatges”, conclou la conselleria.
0