Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els objectius del conseller d’Educació per al pròxim curs: “Traure la ideologia de les aules i recuperar la llibertat”

El primer dia de classe en el col·legi Balmes de València en una imatge d'arxiu.

Miguel Giménez

València —

0

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, ha presentat les prioritats del nou curs escolar 2023/2024 entre les quals ha esmentat el “reforç de la qualitat educativa, traure la ideologia de les aules i recuperar la llibertat educativa, així com la prevenció i la cura de la salut mental de l’alumnat”. El procés previ a la tornada a les aules ha estat marcat pel caos registrat en el procés d’adjudicació de les places docents.

El conseller ha comparegut en roda de premsa amb el secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, per desgranar les dades més significatives de l’inici de curs que tindrà lloc el dilluns 11 de setembre en totes les etapes educatives. El nou curs tindrà 802.198 alumnes en segon cicle d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat, Educació Especial i Formació Professional, cosa que suposa un increment de 4.030 alumnes respecte del curs passat.

En concret, segons ha explicat el conseller, s’experimenta una baixada lleugera en segon cicle d’Infantil i Primària, mentre que augmenten els alumnes d’ESO, Batxillerat i, de manera significativa, els de Formació Professional, que superen els 100.000.

José Antonio Rovira ha assenyalat que, a pesar que la planificació del curs ja estava feta, el seu departament treballa per millorar l’educació, i en concret “traure la ideologia de les aules i retornar la llibertat”. En aquest sentit, ha assenyalat que “estan fent-se passos cap a la llibertat d’elecció de centre, recuperant el districte únic, l’elecció de llengua vehicular, la millora de la conciliació familiar i la reducció de la burocràcia”.

D’altra banda, ha assegurat que des d’Educació s’aposta per premiar l’esforç i el treball de l’alumnat, i reconéixer l’excel·lència i el talent, així com per les noves tecnologies i l’aprenentatge de llengües estrangeres, principalment anglés. A més, el conseller ha insistit en la necessitat que es reconega l’autoritat del professorat.

En el transcurs de l’acte, el conseller ha destacat la rellevància de dissenyar un Pla de Salut Mental, que es desenvoluparà en col·laboració amb la Conselleria de Sanitat “perquè siguen els mateixos professionals sanitaris els que estiguen en els centres educatius”. En aquest sentit, ha assegurat que “ningú millor que un professional de la salut per a previndre i detectar possibles problemes”.

Augment de docents i nous centres educatius

El curs 23/24 comptarà amb 81.736 docents a les aules, cosa que suposa un augment de 3.077 docents respecte del curs anterior, fet que suposa un increment del 3,91% respecte del curs anterior.

A més, un total de 13 centres educatius obriran les portes aquest mes de setembre mateix, dels quals 2 pertanyen a la província de Castelló (Morella i Almassora), quatre a la província de València (Sagunt, Gilet, Picassent i Alcàsser) i set a la província d’Alacant (Castalla, Dénia, Monòver, Torrevella, Cocentaina, el Pilar de la Foradada i Mutxamel). Així mateix, al llarg del curs està previst que òbriguen les portes 9 centres més: dos a Castelló (Sant Mateu i Soneja), quatre a València (Albalat dels Tarongers, València, Mislata i Ontinyent) i tres a Alacant (Teulada, la Vila Joiosa i Elx).

Increment del personal no docent d’atenció educativa

Així mateix, cobra una importància especial la inclusió educativa i la igualtat d’oportunitats. Per al curs 23/24 s’han creat 33 llocs de personal especialitzat d’Audició i Llenguatge i 79 llocs de personal educador d’Educació Especial, una dotació addicional “amb què es pretén donar suport a les mesures d’atenció a la diversitat que garanteixen l’educació inclusiva en les primeres etapes educatives”, ha manifestat.

En conjunt, el servei de personal no docent d’atenció educativa (personal educador d’Educació Especial, personal educador d’Educació Infantil, personal tècnic de gestió en interpretació de la llengua de signes i fisioterapeutes) estarà dotat amb 2.520 persones per al curs 23/24, cosa que suposa un 9% més que en el curs anterior.

Augment del 31% en les ajudes al transport

Pel que fa al transport escolar, comença l’execució del nou contracte que inclou l’alumnat de Batxillerat com a beneficiari d’aquest servei gratuït amb l’objectiu de garantir que l’alumnat que acabe l’ESO puga continuar la seua formació en el mateix centre.

Per fer-ho, la Conselleria augmentarà en un 31% l’import destinat a aquest transport col·lectiu i destinarà aquest curs més de 72,5 milions d’euros davant dels 55 milions del curs passat, amb què es beneficiaran prop de 43.700 alumnes. D’altra banda, les ajudes individuals al transport suposaran destinar 2,03 milions d’euros més.

Pel que fa al menjador escolar, s’estima que hi haurà més de 150.000 beneficiaris durant el curs 23/24, dels quals el 53,33%, més de la meitat, rebran l’ajuda al 100%, per a la qual cosa la Conselleria destinarà 75,4 milions d’euros. Quant als imports màxims corresponents a l’ajuda de menjador per comensal i dia, es mantenen en 4,25 euros per a Educació Infantil, Primària i ESO, 5,44 euros per al cas d’Educació Especial, i fins a 12,25 euros per a l’alumnat que assisteix a alguna Escola-Llar.

Creix un 20% la dotació per a Xarxa llibres

Quant a Xarxa llibres, 470.000 alumnes es beneficien d’aquest programa, que té un pressupost de 72 milions d’euros, 12 milions més que el curs passat, cosa que suposa un augment del 20%. Com a novetat per a aquest curs, aquest recurs s’amplia a Batxillerat. Per part seua, el bo infantil (0-3 anys), tindrà 39.900 beneficiaris i s’hi destina un import de 87,5 milions d’euros.

Increment de l’oferta d’FP

Respecte a la Formació Professional, hi ha una oferta de 151.077 places per a aquest curs, un 6,5% més que el curs passat. Creixen les places oferides per l’alta demanda de l’FP, amb rellevància especial en els mòduls mitjà i superior. Quant a la matriculació, cal tindre en compte que les matrícules de les FP no es tanquen oficialment fins a l’octubre, si bé com a radiografia en aquest moment hi ha matriculats ja 100.345 alumnes.

Quant a l’alumnat que cursarà ensenyaments oficials d’idiomes, en aquest moment hi ha 31.299 alumnes matriculats i 84.125 places oferides, però es tracta de xifres provisionals, atés que igual, que en l’FP, el procés encara està obert i les dades oficials no es coneixeran fins a l’octubre. 

Etiquetas
stats