El PSPV-PSOE i el PP s’uneixen en un pla urbanístic que destruirà 260.000 metres quadrats d’horta a Alboraia
L’horta d’Alboraia veu amenaçada la seua existència. A l’ampliació de la carretera V-21, amb els terrenys ja expropiats, les màquines treballant i els veïns en protesta, se suma un projecte d’urbanisme heretat de l’època del PP i que els socialistes rescataran. L’amenaça, no obstant això, té uns quants fronts oberts: el trasllat d’una zona comercial, l’ampliació de dos polígons industrials, el canvi d’ubicació de dos instituts i la urbanització d’uns quants terrenys per a construir-hi 3.000 habitatges. En total, prop de 264.000 metres quadrats d’horta que passaran a ser ciment i asfalt.
El pla general d’ordenació urbana, impulsat pel PP, paralitzat per la crisi i desplegat pel PSPV-PSOE, que governa en minoria, pretén la construcció de 3.000 habitatges que seran per a ús social d’unes 7.000 persones, segons les estimacions de l’Ajuntament. Les obres impliquen ampliar els nuclis urbans d’Alboraia i Port Saplaya i buscar un espai nou per a un centre comercial encara per determinar.
El projecte ha unit populars i socialistes i els ha enfrontats amb la resta del ple municipal i amb part dels veïns. Compromís, Esquerra Unida i Ciutadans, juntament amb diverses associacions, fa setmanes que protesten i recullen signatures contra la destrucció de zones verdes. Per a aquests grups, és incompatible la declaració de l’emergència climàtica –feta pel Consell la primera setmana de setembre– amb la reducció de zones cultivables i productives. Els veïns han recollit més de 3.000 signatures contra el pla i han presentat desenes d’al·legacions individuals.
L’Ajuntament justifica el projecte en la millora de les comunicacions entre el nucli de la ciutat i el litoral, una zona de gran concentració turística, que es durà a terme amb un nou vial pel polígon industrial i amb una connexió amb la V-21. A més, indica en diversos comunicats que s’ha de complir les ràtios legals de parcs públics. Així mateix, recalca que el pla compleix la llei “escrupolosament” i s’ha dut a terme d’acord amb la norma que protegeix l’horta valenciana –aprovada en l’última legislatura en les Corts– i que ha treballat per rebaixar substancialment la superfície afectada.
Els socialistes expliquen que s’ha reduït significativament la superfície afectada amb unes projeccions de creixement més realistes. No obstant això, des de Compromís consideren que els seus càlculs continuen sent exagerats. Segons el PSPV, en 25 anys Alboraia tindrà prou població per a omplir els 3.000 habitatges que es construiran; encara que els valencianistes es mostren escèptics i creuen que, amb sort, s’hi tardaria 75 anys. “Cal créixer d’aquesta manera?”, es pregunta Àngels Belloch, portaveu de Compromís en el consistori, que creu que “hi ha dades errònies” en les previsions. Una creença que avala l’associació de veïns del centre històric, que assenyala que la taxa de creixement del municipi és negativa i que hi ha prop de 1.900 habitatges buits a Alboraia.
Els valencianistes, que van participar en el govern local que va modificar el programa entre el 2011 i el 2015, creuen que “les circumstàncies han canviat molt”, en referència a la sensibilitat mediambiental actual. “La memòria del projecte sembla d’una altra època”, considera Belloch, que qüestiona si el consistori té prou recursos per a donar servei a la ciutadania. A parer seu, s’hauria de millorar les instal·lacions actuals en compte d’ampliar els nuclis urbans.
En l’últim ple de l’Ajuntament d’Alboraia, dijous passat, es va aprovar per unanimitat una moció de Ciutadans, Compromís i Esquerra Unida que instava a prorrogar l’exposició pública del pla general fins que es produïsca un procés de participació pública. El PSPV va decidir que el termini s’ampliarà fins al 25 d’octubre, un marge insuficient per a l’oposició. “És una presa de pèl”, creu l’associació de veïns consultada per aquest diari.
En un comunicat, els tres partits de l’oposició assenyalen que l’ajuntament “no diu res” sobre començar un procés participatiu i creuen que s’impedeix així als veïns pronunciar-se, com han reclamat. “La ciutadania haurà de decidir quin model de poble vol”, reclama Belloch. Els proponents de la moció denuncien que “el PSOE ha pervertit el sentit de la moció i està incomplint allò que deia sobre començar un procés de participació real. És clar que volen tirar avant siga com siga i la pròrroga ha sigut un intent de quedar bé de cara a la galeria”. Els partits de l’oposició denuncien que l’Ajuntament aprofita fins a l’últim metre de terra sense protegir per a edificar.
Els veïns desconfien de l’Ajuntament i creuen que el projecte busca saldar part del deute que el consistori té amb una constructora, derivada del soterrament de les vies del metro. De fet, apunten, l’empresa que construirà els habitatges és la mateixa que va executar aquestes obres.
Per l’Horta denuncia una ‘pilota’
De la seua banda, la plataforma ecologista Per l’Horta crida la ciutadania a mobilitzar-se i està organitzant una sèrie d’actes participatius per acostar el projecte als ciutadans i intentar fer-lo comprensible. Els activistes van organitzar el cap de setmana passat un recorregut per les zones d’horta que desapareixeran amb el pla.
L’entitat entén que aquest pla planteja un creixement urbanístic irreal i innecessari que suposa tornar a la cultura de la pilota urbanística i considera que el veïnat d’Alboraia està completament desinformat sobre la importància i el contingut d’aquest document.
Així, d’acord amb la plataforma Alboraia, Horta i Litoral, proposen la retirada del projecte de PGE i la promoció i aprovació d’un Pla de Participació Pública, transparent i amb alternatives reals.
Exigeixen també l’alternativa d’estudiar una modificació puntual del pla general vigent (PGOU) per via d’urgència per a dotar el nucli de la població de sòl escolar públic i els serveis imprescindibles.
A més, demanen que es milloren les connexions entre poble i litoral i entre Port Saplaya i la platja de la Patacona, aprofitant les vies existents, sense destruir més horta. Especialment vies per a vianants i ciclistes, i tramvia pel litoral fins a Port Saplaya.
L’entitat proposa un estudi dels recursos i necessitats del poble, procurant-ne la millora amb el mínim creixement i un pla de viabilitat econòmica per a l’horta d’Alboraia, ordenant les indústries del polígon, sense ampliar-lo ni connectar-lo amb la V-21.