Unides Podem demana en el parlament valencià una altra avaluació ambiental per a l’ampliació del port de València
El grup parlamentari d’Unides Podem reclama en el parlament valencià una altra declaració d’impacte ambiental per a la polèmica ampliació del port de València. La coalició d’esquerres, que s’havia posat de perfil en el conflicte des que la seua exregidora a València María Oliver va començar la batalla, ha presentat una resolució en les Corts Valencianes perquè es debata en la Comissió d’Obres Públiques, Infraestructures i Transport.
La proposta demana al parlament valencià que reclame a l’Autoritat Portuària de València la paralització del procés administratiu de l’ampliació nord i que es torne a començar, tenint en compte les al·legacions de la Comissió Ciutat-Port i els canvis en el projecte. Divendres passat, el Consell d’Administració del Port de València va acordar retirar del projecte l’ampliació de 500 metres del dic de recer i el dragatge del canal d’accés, dues de les obres que més al·legacions en contra han rebut durant el procediment. Aquestes retallades no impliquen que es revertisca la modificació del projecte aprovada el febrer passat, que canvia el pla avaluat pel Ministeri de Medi Ambient el 2007.
En el mateix text, Unides Podem reclama que l’Autoritat Portuària accepte la consideració de la Comissió Ciutat-Port com a entitat interessada, a fi que “puga obtindre tota la documentació relacionada amb les obres d’ampliació i garantir així l’accés a la ciutadania a la informació”. La proposta insta el Consell a reclamar al Govern d’Espanya un estudi d’anàlisi ambiental integral “que incloga l’avaluació de totes les actuacions elaborades al marge de les que preveia el projecte original del 2007”.
La Comissió Ciutat-Port, integrada per agrupacions de veïns dels districtes marítims –principals afectats per l’activitat portuària– i associacions ecologistes, considera que l’ampliació “no s’adequa a les necessitats actuals imposades per l’emergència climàtica”. “Independentment dels canvis oportunistes o no en el projecte, l’ampliació del port és una operació on gastarem quantitats ingents de diners públics amb el resultat de contaminar més l’aire, quedar-nos sense platges, destruir horta, posar en perill el Parc Natural de l’Albufera i determinar el model de ciutat per als pròxims 100 anys sense un debat informat”, va considerar l’agrupació.
Les representants d’Unides Podem María Oliver i Estefanía Blanes van celebrar un acte dimecres amb el doctor enginyer de camins i professor d’urbanisme Joan Olmos sobre l’impacte del port a la ciutat. El professor va recordar que no hi ha unanimitat pel que fa als criteris que susciten l’ampliació i va recordar l’impacte negatiu que ja va tindre l’anterior ampliació sud del port en el barri de Natzaret, i que l’actual projecte d’ampliació nord, en el qual ja s’han gastat 220 milions d’euros, suscita “dubtes seriosos” sobre l’impacte en l’economia local, l’impacte mediambiental en el territori, la contaminació de l’aire i l’alteració i deterioració del paisatge, i denuncia que “està intentant-se eludir l’examen ambiental” i que “falta un estudi mediambiental en condicions i una avaluació seriosa dels costos i els beneficis del projecte, incloent-hi costos externs”.
0