Villena investiga si el PP va ocultar en 2010 la troballa del jaciment íber que va poder destruir-se en construir el Centre de Majors
El regidor d'Obres de Villena, Javier Martínez, ha anunciat l'obertura d'una investigació per a esclarir si el govern del PP de Celia Lledó, al capdavant de l'Ajuntament en 2010, va ocultar a la ciutadania la troballa d'un jaciment íber del segle IV aC, considerat el més antic documentat fins a la data i que podria correspondre a l'origen de la ciutat de Villena.
L'edil ha fet públics els informes tècnics de 2009, elaborats per especialistes municipals, que advertien sobre la rellevància històrica del jaciment aparegut en els treballs previs a la construcció de l'actual Centre de Majors, situat entre la Plaça del Ròtol i la Plaça Major. Segons Martínez, aquell govern del PP no va atendre les recomanacions arqueològiques i va seguir avant amb les obres.
L'existència d'aquests documents s'ha conegut ara gràcies als sondatges arqueològics realitzats a la primavera en la parcel·la municipal de la Plaça Major, encara sense edificar, on l'equip actual va trobar l'informe arxivat.
Fotografies dels vestigis íbers descoberts en 2010
Martínez també va mostrar una fotografia presa durant les excavacions de 2010 en el solar on es va alçar l'edifici municipal que va substituir l'antic Hotel Alacant. En ella s'aprecien els vestigis íbers que, segons els tècnics, haurien d’haver sigut integrats en la nova construcció.
“Durant les labors d'arqueologia realitzades ara en la Plaça Major ens trobem amb un document de 2009 que relatava la importància de la troballa i que mai es va comunicar a la ciutadania pel govern municipal del moment”, va explicar el regidor.
Que arribara per a les eleccions de 2011
Segons Martínez, els tècnics del Museu van recomanar en 2010 integrar les restes íberes en l'edifici, com és habitual davant troballes de rellevància patrimonial. No obstant això, el govern del PP de Celia Lledó va desestimar aquesta opció perquè hauria provocat un retard en l'obra, impedint inaugurar el Centre de Majors abans de les eleccions de 2011.
L'edil va advertir que la construcció dels soterranis de l'edifici podria haver causat la destrucció irreversible d'aquestes restes arqueològiques.
Martínez va subratllar que integrar troballes arqueològiques no sols és habitual, sinó que ja s'ha fet a Villena. Va posar com a exemple les obres d'urbanització del centre històric, on van aparéixer restes de la muralla medieval. En aquella ocasió, es van catalogar, es van protegir i es van posar en valor, convertint-les en un recurs interpretatiu visible per als veïns i visitants.
0