Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El port de València planifica vies i carreteres de la seua polèmica ampliació comptant amb l’accés nord descartat en l’avaluació ambiental del 2007

Fum procedent de diversos vaixells del port de València.

Carlos Navarro Castelló

0

“L’Autoritat Portuària de València (APV) té com a objectiu promoure la creació d’una nova terminal pública de contenidors en el port de València. El desenvolupament de la terminal necessitarà el disseny d’uns accessos viaris i ferroviaris apropiats als fluxos demanats per la nova terminal i de la integració d’aquests amb l’actual xarxa del port i amb el futur accés nord al port”.

Això diu la memòria justificativa de la contractació de l’estudi de solucions i redacció del projecte constructiu de l’accés ferroviari i viari a la terminal nord i la seua integració amb la xarxa actual del port de València que l’entitat ha tret a licitació per un milió d’euros (IVA inclòs).

L’encàrrec demostra que l’APV dona per feta la construcció de la nova terminal a pesar que el Govern encara no ha determinat si requereix una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) que avalue si els canvis introduïts sobre el projecte original poden tindre algun mena de conseqüència mediambiental.

Malgrat que el president de l’entitat, Aurelio Martínez, insisteix que la DIA del 2007 és vàlida i continua vigent, la veritat és que aquesta licitació xoca de cara amb ella.

I és que, en l’esmentat informe ambiental l’APV va al·legar que “tant en la fase d’execució com en la fase d’explotació, la xarxa d’accessos terrestres al port permet al trànsit pesant arribar al seu interior a través de la V-30, sense necessitat de circular pel viari urbà”, és a dir, que considera suficient l’accés sud i no diu res sobre la necessitat de l’accés nord.

Amb tot, no és aquest l’únic element que incompleix aqueixa DIA amb què l’APV pretén donar cobertura legal a una ampliació que no té res a veure amb el projecte aprovat inicialment.

Els més significatius són el canvi d’ubicació de la nova terminal de contenidors, que es trasllada a l’actual dic de recer, cosa que incrementarà l’impacte paisatgístic des de les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Això, al seu torn, obliga a traslladar la terminal de creuers de la ubicació actual mar endins a les drassanes de Boluda, al costat del barri de Natzaret, amb l’impacte ambiental que comporta en matèria d’emissions per als veïns dels poblats marítims.

A més, es preveia prolongar 500 metres l’actual dic de recer, suprimir el contradic, fer un dragatge a vora de les platges del Saler per guanyar profunditat en l’accés al port i l’increment de materials de rebliment en quatre milions de metres cúbics. El port finalment va renunciar a fer els dragatges i a prolongar el dic per tractar d’esquivar la tramitació d’una altra DIA.

En aquest sentit, tant entitats ecologistes i veïnals, com la mateixa consellera d’Emergència Climàtica, Mireia Mollà, han advertit que acudiran a la justícia si finalment no es du a terme una altra DIA.

La licitació d’aquest projecte es produeix, a més, abans que s’haja presentat l’alternativa definitiva per a l’accés nord.

L’APV va encarregar a Ineco, entitat dependent del Ministeri de Foment, l’estudi informatiu de les diferents alternatives, totes en subterrani incloent-hi un túnel exclusiu per a camions i un altre per a camions i ferrocarril.

Etiquetas
stats