Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El PSOE demana la dimissió d'un alt càrrec balear d'Agricultura per “amagar” les deficiències de la 'granja dels horrors'

Gallines camperes en una de les naus de la granja de Son Perot en una de les fotografies fetes durant una visita d'elDiario.es a les instal·lacions

Esther Ballesteros

Mallorca —

0

El portaveu adjunt del PSIB-PSOE al Parlament balear, Marc Pons, ha exigit la dimissió del director general d'Agricultura, Fernándo Fernández, per haver suspès el passat 5 de novembre un procediment sancionador -així com les mesures cautelars aparellades al mateix- contra Avícola Son Perot SA, l'empresa propietària de la polèmica macrogranja de Llucmajor, malgrat les greus deficiències prèvies detectades pels tècnics del propi Executiu, tal com ha informat aquest dilluns en exclusiva elDiario.es. La instal·lació es troba sota el focus des de finals de maig després de la publicació en primícia, per part d'aquest mitjà, d'imatges que s'han fet virals per les condicions d'insalubritat, manca d'higiene i brutícia extremes del seu interior.

En roda de premsa, Pons ha acusat Fernández d'“amagar deliberadament des de fa un any” la informació relativa a aquestes deficiències així com de frenar les mesures cautelars proposades pel seu propi departament. En aquest sentit, el socialista ha incidit que l'alt càrrec “era conscient” d'aquestes mancances i irregularitats, atès que va ser ell mateix qui va acordar obrir un expedient i decretar mesures cautelars, consistents a proposar a l'empresa “un pla de desescalada” dirigit a disminuir a menys de 40.000 les gallines ponedores -en aplicació de la normativa actual- i reclamar a la mercantil un nou pla de gestió del fem i els residus que garantís el compliment de la normativa mediambiental.

Tot i això, Pons ha lamentat que el director general tornés a aixecar aquestes mesures al cap d'un temps i la granja “continués funcionant sense cap tipus de limitació”. “Durant un any, el Govern i el director general han tingut coneixement de mancances evidents que podien suposar riscos sobre la salut i no han actuat fins que no s'han trobat amb les imatges que han generat alarma social”. En aquest sentit, el portaveu adjunt ha criticat que Fernández decidís aixecar les mesures cautelars “sense cap mena d'informe tècnic” i “seguís permetent que la granja funcioni com ho ha fet fins ara, sense cap tècnic que avali el fet de poder permetre la comercialització”.

Tal com van informar fonts de la Conselleria el maig d'aquest any, el departament va decidir obrir l'expedient i comunicar-ho a la Fiscalia el 21 d'octubre del 2024 perquè “valorés si podia haver-hi delicte mediambiental”. Els fets, segons els informes consultats, acreditarien la gravetat de la situació general de la granja. Tot i això, el Ministeri Públic, les indagacions del qual no impedeixen mantenir les mesures cautelars, va arxivar finalment l'expedient el febrer del 2025, d'acord amb les mateixes fonts.

“Estem davant d'una explotació agrària que no compleix la meitat de la normativa i que representa un perill per a la salut pública, a més de ser un clar exemple de maltractament animal i de donar una pèssima imatge de Mallorca”, ha recriminat Pons. Davant d'aquesta situació, ha exigit la dimissió del director general i ha insistit a reclamar el tancament immediat de l'explotació, a més de sol·licitar la compareixença immediata del conseller d'Agricultura, Joan Simonet. “Si s'haguessin aplicat les mesures cautelars que calien, s'hauria evitat tota aquesta situació en què ens trobem ara”, ha abundat.

El socialista ha apel·lat, a més, a la necessitat que el conseller expliqui “si hi ha hagut o no connivències i acords entre promotor i la Direcció General d'Agricultura” i, especialment, si es va produir “un intercanvi” entre el fre que el Govern va donar al projecte de construcció de la macrogranja avícola que Avícola Son Perot projectava construir a dos quilòmetres de la localitat mallorquina de Sineu mentre, alhora, l'Executiu “permetia el funcionament” de la de Llucmajor malgrat les deficiències detectades.

El PP defensa el perfil “tècnic” del director general d'Agricultura

Per la seva banda, el portaveu parlamentari del PP, Sebastià Sagreras, ha defensat el paper del director general d'Agricultura, el perfil del qual ha destacat com a “totalment tècnic” i el treball del qual ha estat “reivindicat per les organitzacions agràries”. El diputat conservador ha recordat que la Conselleria “va actuar de manera diligent” i va posar els fets en coneixement de la Fiscalia. “Que segueixi així el PSIB, que nosaltres seguirem treballant de forma rigorosa i ells caminant a marxes forçades cap al penya-segat”, ha asseverat.

D'altra banda, Sagreras ha admès que negociarà amb els grups parlamentaris les diferents esmenes presentades a la Llei de macrogranges, entre les que figuren, per part de Vox, les relatives a la supressió del català com a requisit laboral per accedir a la sanitat pública -una mesura que ja està sent aplicada a través d'un decret específic, però no mitjançant llei- i la legalització de camps de polo, com elDiario.es va informar en primícia divendres passat.

En concret, les correccions es debatran al ple d'aquest dimarts, en què se sotmetrà a votació la normativa que regularà les explotacions ramaderes intensives d'aus de corral. El portaveu popular ha subratllat que la intenció del PP és aprovar aquesta llei, si bé ha eludit aclarir el posicionament del seu partit respecte a les diferents esmenes presentades al text, inicialment tramitat com a decret llei. En aquesta línia, Sagreras ha retret que des de Més per Mallorca -formació que juntament amb el PP va validar el decret- es facin els “ofesos” pel fet que els populars puguin votar a favor de determinades esmenes, puntualitzant que la formació ecosobiranista va permetre que normativa es tramités com a projecte de llei i això donés lloc a la introducció d'esmenes.

Etiquetas
stats