El Feslloc farà vint anys amb un cartell de luxe: La Fúmiga, Auxili, Malifeta o Sandra Monfort
El Feslloc, el festival de música en valencià que organitza l’Associació Cultural Feslloc, amb el suport imprescindible d’Escola Valenciana i l’Ajuntament de Benlloc, celebrará el 17, 18 i 19 de juliol de 2026 el seu vinté aniversari. Per a commemorar dues dècades d’activisme cultural i resistència política, el Feslloc ha confirmat, fins ara, la presència de 12 artistes: La Fúmiga, El Diluvi, Auxili, Malifeta, Sandra Monfort, Pep Gimeno “Botifarra”, Esther, JazzWoman, Remei de Ca la Fresca, Tito Pontet, Reina Mora i Primavera Valenciana.
A més de la fita que suposa celebrar 20 anys de lluites i cançons, el Feslloc 2026 tindrà un bon grapat d’al·licients afegits, entre els quals destaca el concert que La Fúmiga farà a Benlloc, dins de la seua gira de comiat “L’últim abraç”. La del Feslloc será l’última actuació que “els xiquets d’Alzira” faran a les comarques del nord del País Valencià.
Un altre dels al·licients del Feslloc serà poder gaudir del directe embolcallador d’El Diluvi, en un dels pocs concerts que la banda farà en 2026. El grup, que ha signat cançons mítiques com I tu sols tu, Alegria iMisèria i amor, retorna als escenaris després d’un temps de guaret per a celebrar 15 anys d’exitosa trajectòria.
El cartelll del 20é aniversari del Feslloc presenta altres propostes musicals ben interessants: Sandra Monfort, guanyadora en l’edició XX dels Premis Ovidi del guardó a la millor cançó per “Bandida”, inclosa en La mona de nit (Propaganda pel Fet, 2025); Malifeta, que presentarà nou disc en 2026; Auxili,Premi Ovidi al millor disc de Mestissatge per Aborigen (Auxili Records, 2025); Pep Gimeno “Botifarra”, un dels artistes més estimats i escoltats arreu del País Valencià; JazzWoman, guanyadora del Premi Ovidi alMillor disc de Hip hop i electrònica, per Contra vent i marea (Propaganda pel Fet, 2025); Esther, Premi Ovidi al Millor Disc de Pop ambel seu treball Tot comença (Primavera d’Hivern, 2025).
Un altre dels atractius del Feslloc serà escoltar en directe Tito Pontet, banda nascuda a Alcoi l'any 2015, que ha tornat als escenaris després de tres anys de silenci i que acaba de publicar Hereus, un treball que inclou sis noves cançons.
El cartell musical es completa, almenys fins ara, amb el debut al Feslloc de tres bandes molt interessants. La primera és Remei de Ca la Fresca, un quartet d’Arbúcies (la Selva, Catalunya), que fa poques setmanes va rebre el Premi Enderrock de la Crítica al millor disc de l’any, per L’ham de la pregunta (Bankrober). Considerada com “una de les bandes més inquietes i inclassificables del nostre panorama musical”, fa poc més d’un mes va sorprendre amb la publicació d’una “tergiversió” encisadora de la mítica “Va com va”, d’Ovidi Montllor.
Els altres dos grups que tocaran per primera vegada al Feslloc són Reina Mora i Primavera Valenciana. Reina Mora combina la seua passió per la música de carrer i les festes a l'aire lliure amb l'energia de la música electrònica. En 2025 van publicar “A la lluna de Balànsiya”, un àlbum que és una oda a la ciutat de València i a les seues arrels àrabs.
Per la seua part, Primavera Valenciana és un grup tribut a Obrint Pas i La Gossa Sorda que reivindica les influències musicals que han marcat tota una generació, amb una identitat musical col·lectiva sense precedents.
Després de vint anys de camí, Ángel Ribés Bellés, president de l’Associació Cultural Feslloc i alcalde de Benlloc, considera que el Feslloc ha fet una tasca molt important en la normalització i difusió de la música en valencià. “Estem molt satisfets de poder celebrar vint anys de Feslloc. Hem arribat ací per tossuderia, amb perseverança i treball, sense que ningú ens haja regalat mai res. Malgrat que la qualitat dels grups i artistes que canten en valencià és molt gran, les nostres músiques continuen necessitant el suport del públic i l’ajuda de les administracions, perquè l’estructura del nostre mercat musical és molt fràgil. El Feslloc no és una excepció. Faig una crida a la gent perquè vinga a celebrar a Benlloc 20 anys de lluites i cançons, perquè aquest aniversari és de totes i tots els qui el fan i l’han fet possible”.
Per la seua part, Voro Golfe Cervera, coordinador del Feslloc, afirma: “Tot i que el cartell musical ja està pràcticament tancat, continuem treballant i buscant complicitats per veure si encara podem incloure algun grup més en la programació”. Afegeix Golfe: “No teníem previst, per una lògica qüestió de prudència econòmica, fer un festival de tres dies, però la complicitat de Pro21 i La Fúmiga ha fet que - per a satisfacció del públic i de la comissió organitzadora - el grup d’Alzira faça parada al Feslloc, un festival que ells s’estimen molt”. Finalment, Voro Golfe assegura que “a més de l’oferta musical, hi haurà una interessant programació complementària: xarrades, cinema, activitats esportives, presentacions de llibres, pòdcasts…”.
Com en edicions precedents, el Feslloc disposarà de Punt Violeta, per tal de prevenir la violència masclista i LTBIfòbica, així com un espai reservat a ONG i associacions culturals que vulguen participar en aquesta festa per la llengua i la cultura. A més, l’acampada serà gratuïta i el festival no cobrarà cap taxa de reaccés a la zona de concerts.
En concordança amb l’ideari del Feslloc, exposat en el seu manifest de 2025, el festival continua reivindicant el seu treball activista per la música, la llengua i el país, tot partint de la descentralització de la cultura, la presència de les dones als escenaris, la cultura sense finalitat lucrativa, el suport a les noves ruralitats i l’activisme cultural i lingüístic.
Les entrades estan disponibles al web feslloc.com
0