Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El coche de combustión contraataca en Bruselas, Madrid y con las ZBE
¿Quién vota a quién en Extremadura? La brecha campo-ciudad marca el 21D
Opinión - 'Nuevos pasos hacia el abismo', por Rosa María Artal

La Generalitat aprofita la dana per modificar la llei de ports i prorrogar les concessions amb el retret de l'Advocacia

Port esportiu d´Altea.

Laura Martínez

0

El Govern valencià aprofita la DANA del 29 d’octubre passat per a obrir la porta a prorrogar les concessions dels ports de titularitat autonòmica. El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana recull divendres l’aprovació del decret llei “de mesures urgents en matèries de ports de la Generalitat i de minimització de l’impacte generat per la DANA al Parc Natural de l’Albufera”, que recull una sèrie de modificacions sobre les infraestructures, severament qüestionades per l’Advocacia de la Generalitat. Un informe de la lletrada adverteix que es tracta d’una norma ad hoc i que “possiblement es pensa en supòsits concrets”.

El decret, elaborat per la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, amplia la limitació temporal de les concessions, fixada fins a la data en un màxim de 30 anys. El text modifica aquest article perquè puguen arribar a prorrogar-se durant 50 anys, si l’empresa que el gestiona du a terme una “inversió rellevant no prevista en la concessió”. Entre els supòsits, la inversió ha de “millorar la integració entre el port, la ciutat i la costa, o la seguretat i l’operativitat de les instal·lacions o les obres dutes a terme en virtut del títol concessional, la seua productivitat, l’eficiència energètica o la qualitat ambiental de les operacions portuàries, o que supose la introducció de noves tecnologies o processos que incrementen la competitivitat”. En tot cas, indica la redacció, “que siga superior al 20 per cent del valor actualitzat de la inversió prevista en el títol concessional”. La norma afecta les empreses que gestionen instal·lacions portuàries autonòmiques: restaurants, quiosquets o ports esportius, entre altres.

El ple del Consell va aprovar la mesura, que té caràcter urgent, el 8 de juliol passat, i requereix la validació de les Corts Valencianes. En el comunicat de la Generalitat recull que “la modificació de la normativa atorga seguretat jurídica a la possible pròrroga de concessions quan aquestes impliquen inversions significatives que milloren la integració entre el port, la ciutat i la costa”. L’objectiu, apunta l’executiu, és “aconseguir aquesta integració en col·laboració amb els ajuntaments, vinculant les inversions públiques i privades a mesures d’integració del port en la trama urbana i eliminació de barreres. Amb aquesta pròrroga concessional, s’aposta per la transparència i es fomenta, a més de la inversió, la implicació de les instal·lacions en les millores d’eficiència energètica, d’impuls de l’economia circular, la reducció d’emissions o de la responsabilitat ambiental”.

L’Advocacia de la Generalitat ha emés un informe contundent que qüestiona la urgència del decret i les mesures adoptades. La lletrada que el subscriu afirma que “més aïna sembla (i així és segons el parer d’aquesta lletrada) que l’única justificació és la de més rapidesa en la tramitació d’un decret llei davant els terminis més llargs d’una tramitació parlamentària, però sense indicar el motiu pel qual haja de tramitar-se de manera més ràpida aquesta norma. Que la norma tinga per finalitat ajudar i emparar situacions concretes de dificultat, tampoc la converteixen en urgent ni en necessària”. Uns quants paràgrafs després, recalca que considera que es tracta d’una norma elaborada ad hoc per a “aplicar a supòsits concrets, a pròximes iniciatives, possiblement es pensa en iniciatives concretes”.

La lletrada insisteix en el seu informe que no hi ha argument que empare l’ús del decret llei per a aquesta mesura: “Quines conseqüències tindria la no aprovació immediata de la mesura que justifiquen l’adopció d’un decret llei? (...) quina situació actual perjudicial a l’interés públic i que no es pot revertir amb una tramitació ordinària d’una llei es tracta de corregir?”, es pregunta. “La resposta a aquesta pregunta seria la justificació requerida per a aprovar un decret llei”, afig.

Etiquetas
stats