Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Un mapa per a recuperar a les compositores ignorades en la història

Fragmento del mapa Creadoras de la Historia de la Música, de Sakira Ventura, en svmusicology.com

Laura Martínez

0

El cànon masculí ha sigut el dominant en els currículums acadèmics en totes les etapes educatives i en els diferents continguts. Ciències, literatura, arts plàstiques o música són camps que han sigut profundament masculinitzats des de l’acadèmia. Per trencar la dinàmica monolítica i avançar cap a un model educatiu inclusiu, que tinga en compte les aportacions d’homes i dones al saber, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport del Govern Valencià ha posat en marxa el programa Women Legacy, una iniciativa Erasmus + que recupera referents del passat i treballa per visibilitzar i impulsar les que estan en actiu.

Entre aquests treballs destaca un mapa musical per a visibilitzar les aportacions de centenars de compositores internacionals. La professora i doctoranda en Humanitats, Arts i Educació Sakira Ventura (Sagunt, 1993) ha recopilat informació en un mapa interactiu en el qual ha allotjat a prop de 500 dones que van desenvolupar la seua carrera musical des del segle IX fins a l'any 2005. L'“antologia cartogràfica” té com a objectiu “visibilitzar a les dones creadores de música i posar en valor la seua obra” i es pot consultar en la web de la docent, Svmusicology.com, on ve acompanyada d'una playlist en la plataforma Spotify.

El mapa va nàixer durant els primers mesos de confinament amb un centenar de dones i s'ha anat ampliant fins al mig miler. “La història de la música és protagonitzada per homes i relatada per homes, llavors és normal que les dones no apareguen. El que passa és que quan comences a buscar, a indagar i a investigar, t'adones que sempre hi ha hagut dones. El que passa és que no els ha interessat que sabérem res d'elles”, va explicar la docent en una entrevista a l'Agència EFE.

“Hi ha milers de compositores que no apareixen en els llibres, que les seues peces no es toquen en els concerts”, denúncia Ventura en declaracions a elDiario.es. El treball de recuperació de referents ja s'ha adaptat per alguns docents com a recurs educatiu i pren com a base les investigacions de la musicòloga, iniciades en la seua tesi doctoral.

El treball de Ventura abasta des de Kassia, compositora nascuda a Constantinoble entorn del 810, fins a la més jove, Alma Deutscher, nascuda en 2005, és compositora, violinista i pianista, passant per Alicia Morote, autora de la banda sonora de Dolor i Gloria (Pedro Almodóvar, 2019). Entre les valencianes, recull els treballs de Matilde Salvador (Compositora i pintora valenciana), Consuelo Colomer (concertista de piano), Maria Teresa Oller (Compositora i folklorista).

*En una primera versió d'aquest article s'havia inclòs el projecte de Ventura en el marc de Women Legacy, una iniciativa Erasmus + de la Conselleria d'Educació. Aquest departament ha mostrat interés per la iniciativa com a part del repositori web per a recuperar treballs de dones, però ni ha col·laborat amb l'autora ni ho ha finançat.

Etiquetas
stats