Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Campanya expressa: 8 dies de baix cost i ànims escassos

Un moment del debat per a les generals del passat mes d'abril a RTVE.

Laura Martínez

València —

0

Excepte Pedro Sánchez i el seu equip, ningú no sembla molt content d’iniciar una altra campanya electoral. Hores abans de l’apegada de cartells, els partits han començat a explicar les seues previsions: poc pressupost, poca publicitat i poc aforament en els actes.

Les arques de molts partits s’han quedat tremolant amb la quàdruple convocatòria de primavera –generals, autonòmiques, municipals i europees– i els treballadors de campanya s’estan tornant bojos quadrant dates i llocs per als huit dies de campanya que acaben de començar.

Més Compromís-Més País i Ciutadans ja han avançat una retallada substancial en la campanya. El partit d’Albert Rivera reduirà el seu pressupost de 6 milions d’euros a tot Espanya a 3 per a les accions de la setmana vinent, mentre que Compromís –que s’encarregarà de la campanya de la candidatura conjunta amb Més País en les tres circumscripcions valencianes– no ha concretat el seu pressupost, però ha assegurat que es retallarà. A més, el candidat per València, Joan Baldoví, ha explicat en roda de premsa que la coalició ha signat un acord amb altres partits (PP, Ciutadans, Podem, Vox, ERC, JxCAT, i Compromís) pel qual es comprometen a no col·locar banderoles als llocs reservats com a gratuïts pels ajuntaments, ni contractaran publicitat exterior o espais comercials per a cartells i una altra propaganda.

De moment, el PSOE i Ciutadans han confirmat que no busquen grans escenaris, sinó que especulen un aforament d’uns mil assistents per als seus mítings, un panorama semblant al que es dibuixa per al PP, Unides Podem, Més País i Vox.

Excepte la formació de Pablo Iglesias i la d’Albert Rivera, la resta tindran una presència notable a la Comunitat Valenciana. Tots els candidats a la presidència, llevat d’Iglesias, han confirmat que trepitjaran algun espai valencià, amb la tercera i la cinquena província en escons. Sí que ho farà el dirigent d’Esquerra Unida, Alberto Garzón, que participarà en un míting amb el diputat Rafa Mayoral el 3 de novembre a València. També han acompanyat el candidat per València, Héctor Illueca, dirigents de la formació, com Pablo Echenique i Irene Montero durant la precampanya, en què ha participat Juan Carlos Monedero.

El president del Govern en funcions va estar divendres passat a Elda (Alacant) i dissabte celebrarà un acte a Mislata (València); tornarà a la capital valenciana el dijous 7 de novembre. En tots els actes ha estat acompanyat del president de la Generalitat, Ximo Puig. Segons el seu equip, el PSOE vol parar una atenció especial a aquesta autonomia, i també a l’andalusa, els seus nínxols de vot principals. Aquest últim dia coincidirà amb Santiago Abascal, que ha anat enviant les seues mans dretes a diferents actes a la capital valenciana. El dirigent de Més País, Íñigo Errejón, també trepitjarà sòl valencià tres vegades abans del 10-N: dimarts a Alacant, el dissabte dia 2 amb un míting central a València i el partit encara ha de confirmar si hi torna al tancament de campanya.

El candidat de Ciutadans, Albert Rivera, ha confirmat un acte el dimarts 5 de novembre a València, encara que es desconeix l’espai. En aquesta campanya, Ciutadans no preveu celebrar grans mítings, sinó que ha optat sobretot per trobades amb simpatitzants al carrer i altres llocs públics i per reunions amb col·lectius de diferent tipus. La idea és fomentar la proximitat amb la gent, escoltar els problemes dels ciutadans i oferir solucions i propostes concretes, segons explica l’organització i recull Europa Press.

Ambient hostil

El mal ambient en la campanya es deixa veure entre els socis del Govern autonòmic. Fa unes setmanes, un militant de Compromís va comprar uns quants dominis webs amb el lema del PSOE, el mateix que el partit havia imprés en la seua propaganda electoral. Així, en entrar a ahoragobierno.com/, el visitant trobava la pregunta “I per què fa quatre mesos no?”, seguida de diverses pantalles amb missatges crítics amb Sánchez. Finalment, després d’una negociació, Compromís ha cedit el domini als socialistes.

La tensió ha augmentat notablement en les últimes hores. Durant els últims dies han anat apareixent als murs de barris on guanya l’esquerra i en les xarxes socials uns cartells amb les cares de Pedro Sánchez i Pablo Iglesias amb el missatge “No compteu amb mi”. La campanya en Facebook s’havia llançat des de diverses pàgines, una d’aquestes anomenada “Jo amb Íñigo” amb el rostre del líder de Més País. Segons ha destapat eldiario.es, la campanya remet a un militant de Noves Generacions del PP a Múrcia i a un exregidor socialista a Alboraia, ara consultor polític, que segons Facebook han pagat per aquestes publicacions. Tots dos treballarien per a Aleix Sanmartín, el consultor de capçalera del PP. Tant Íñigo Errejón com el PSOE han denunciat davant de la Junta Electoral el “joc brut” del PP en la campanya, que crida a l’abstenció de l’esquerra.

Etiquetas
stats