Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El Port de València licita obres per a adequar-se als 20 metres de profunditat que requereix la polèmica ampliació nord

El dic nord actualment amb l'antic far

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Enmig de la polèmica sobre la necessitat d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) per a les obres de l’ampliació nord del port de València, després de les modificacions introduïdes sobre el projecte original, l’Autoritat Portuària (APV) continua avant amb el seu full de ruta per a fer realitat el projecte seguint les directrius marcades per l’avantprojecte aprovat el 2018.

Així doncs, el mes d’octubre passat va traure a licitació per import de 172.000 euros l’estudi de solucions i redacció del projecte per a adequar el dic nord als nous calats de la dàrsena de l’ampliació nord.

Segons la plataforma de contractació del Ministeri d’Hisenda a la qual enllaça el web de l’APV, la licitació està en aquests moments en fase d’avaluació d’ofertes.

El projecte està directament relacionat amb les modificacions incloses en l’ampliació nord per a acollir megavaixells de 24.000 contenidors.

En la proposta inicial d’ampliació els nous molls figuraven adossats al dic nord en què estava l’antic far, mentre que els dics d’abric quedaven per a la terminal de creuers, en funcionament actualment.

Amb els canvis introduïts en l’avantprojecte del 2018, les 137 hectàrees de molls nous passen a adossar-se als dics de recer, per la qual cosa la terminal de creuers es traslladarà a les drassanes de l’antiga Unión Naval (al costat del barri de Natzaret).

Això implica dur a terme les obres objecte de la licitació esmentada que suposen la consolidació del dic nord que actualment té una profunditat entre 12 i 14 metres, amb l’objectiu de poder rebaixar-lo als 20 metres de profunditat que tindrà tota la dàrsena interior de l’ampliació nord, perquè d’aquesta forma siga també atracable.

Aquesta licitació contradiu la possibilitat que l’APV renuncie al dragatge del canal d’accés a una profunditat de 22,5 metres, un dels aspectes que xoquen frontalment amb la DIA concedida el 2007, que estableix un calat de 18 metres.

Segons la introducció del plec de prescripcions tècniques del projecte en licitació, “les obres per a la creació de la terminal esmentada se situarien en la dàrsena de l’ampliació nord del port de València, incloent-hi a més de l’execució dels molls i els rebliments necessaris, el dragatge de la dàrsena i del canal d’accés fins a arribar a la cota necessària per a garantir l’operativitat total dels vaixells de càlcul considerats, situant el dragatge en el cas de la dàrsena a la cota -20m”.

Els diferents mapes i plànols inclosos en el mateix plec reflecteixen la previsió del canal d’accés a una profunditat de 22,5 metres.

Tant les al·legacions presentades al projecte d’ampliació per part de la Conselleria d’Emergència Climàtica, com les de la Comissió Ciutat-Port’, plataforma integrada per entitats veïnals i ecologistes, incideixen en el fet que el dragatge a 22,5 metres en el canal d’accés implica que el volum de fons marins que cal extraure passe d’1,5 milions de metres cúbics a 21,3 milions de metres cúbics, 14 vegades superior a l’autoritzat en la DIA del 2007.

A més, la superfície afectada pel dragatge per a habilitar el canal d’accés passaria de les 80 hectàrees previstes en la DIA del 2007 a 450 hectàrees, i el límit inferior de l’àrea quedaria a uns 1.500 metres de l’àmbit marítim de l’Albufera.

Segons un estudi presentat fa poc per qui va ser director del grup de Ports de València (1965-76) i director general de Ports i Costes del Ministeri d’Obres Públiques, Pascual Pery Paredes, el dragatge d’aquest canal d’accés a una profunditat de 22,5 metres podria agreujar l’erosió a les platges del sud, perquè provocaria un onatge de més força i envergadura.

Per aquest motiu, Pery Paredes va considerar necessari l’elaboració d’una altra DIA que analitzara aquestes qüestions i, si és el cas, establira mesures correctores. A més, va considerar incompatible la pretesa renúncia al dragatge del canal d’accés a 22,5 metres de profunditat amb l’entrada de vaixells de 24.000 contenidors.

Etiquetas
stats