Catalá reconeix un deute de 45 milions d’euros amb la Generalitat pel cost del circuit urbà de Fórmula 1
El circuit urbà de Fórmula 1 de València que l’expresident de la Generalitat Valenciana Francisco Camps va prometre “a cost zero” continua suposant un llast important per a les arques públiques 13 anys després de celebrar-s’hi l’últim Gran Premi. Una zona en què ara s’ha instal·lat un assentament de barraques que no para de créixer.
L’informe de la Sindicatura de Comptes publicat dilluns reflecteix que “l’Ajuntament de València reconeix el deute, si bé considera que l’obligació de pagament no ha vençut, ja que aquesta última està supeditada al desenvolupament de l’actuació urbanística en la zona del Grau”.
El deute es recull en els comptes de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl (Evha) analitzats per l’òrgan fiscalitzador del sector públic. Segons el document (pàgina 218), “el deute de l’Ajuntament de València recull l’import pendent de cobrament per l’execució de les obres d’infraestructura d’accés i connexió viària de la ciutat, l’Albereda i l’avinguda de França amb el port de València, segons el conveni de col·laboració signat entre l’Ajuntament i l’anteriorment denominat GTP en data 28 de setembre de 2007, en què l’Ajuntament es compromet a suportar el cost de l’actuació mitjançant la imposició d’un cànon d’urbanització als propietaris del futur sector del Grau”. L’import pendent ascendeix a 45,9 milions d’euros i es refereix a les obres d’asfaltatge del traçat urbà i de determinats serveis com ara clavegueram o connexions de llum i aigua.
El document afig que, “com que el cobrament efectiu del deute depén del desenvolupament d’una nova zona urbanística, en l’actualitat en vies de desenvolupament, Evha ha estimat que el cobrament d’aquest deute no es produirà durant el 2025, per la qual cosa s’ha decidit mantindre la reclassificació com a actiu no corrent el 31 de desembre de 2024, i no és exigible el deute fins que s’escometen aquestes actuacions”.
Amb data 23 de desembre de 2009, prossegueix l’auditor, “les infraestructures executades van ser cedides i acceptades per l’Ajuntament de València”, que “reconeix el deute, si bé considera que l’obligació de pagament no ha vençut, ja que aquesta última està supeditada al desenvolupament de l’actuació urbanística en la zona del Grau, que fins a la data no s’ha produït”.
A més, reflecteix que “en la Comissió de seguiment del conveni, esdevinguda el 23/03/2022, es va considerar que hi ha obres, valorades en 11 milions d’euros, que es considera que no són transferibles com una càrrega urbanística quan es desenvolupe el sector del Grau, per la qual cosa s’ha considerat que aquest import ha de ser deteriorat. Aquesta xifra s’ajustarà en funció dels acords a què s’arribe en futures comissions i la formalització d’un altre conveni en què s’establisca l’import que serà transferible com a càrrega urbanística i qui assumirà els costos restants”.
Tal com va informar elDiario.es, l’alcaldessa de València, María José Catalá, va presentar el projecte urbanístic del Grau el 14 de juliol passat i no va fer al·lusió a aquesta qüestió. A preguntes dels portaveus de Compromís, Papi Robles, i del PSPV, Borja Sanjuán, el regidor d’Urbanisme, Juan Giner, va assegurar que es mantenen els termes que es van pactar entre l’Ajuntament i els promotors al final del mandat passat, és a dir, l’abonament per part dels promotors privats (principalment Atitlan i Hayfin) de 32 milions d’euros dels 45 que van costar les obres d’urbanització fetes per la Generalitat en concepte de càrregues urbanístiques. El que no va quedar clar és com ni en quins terminis abonarà l’Ajuntament la resta del deute a la Generalitat, o si establirà algun altre mecanisme alternatiu per a compensar-lo.
La ruïna del circuit de Fórmula 1 que Camps va prometre “a cost zero”
El Govern valencià va abonar el juny del 2023 els últims 7,5 milions d’euros corresponents a un crèdit de 60 milions d’euros que es va sol·licitar en el seu moment per a finançar part dels costos de la construcció del traçat.
El crèdit va començar a pagar-se el 2016 i té una vigència de huit anys a raó de 7,5 milions anuals, per la qual cosa ja s’ha tornat la totalitat del préstec.
La Generalitat Valenciana va gastar 38,6 milions d’euros addicionals (42 milions amb interessos), els recollits en el conveni esmentat, en el desenvolupament de les infraestructures necessàries d’accés i connexió viària de la ciutat amb el port de València (l’Albereda i l’avinguda de França), per la qual cosa el cost total del circuit va ascendir a 98,6 milions d’euros.
0