El TSJ valencià tomba la prohibició d’una carrera automobilística de pujada al Garbí en ple parc natural de la Calderona
La pujada al Garbí, una històrica competició automobilística que se celebrava anualment en ple Parc Natural de la Serra Calderona fins que es va desautoritzar el 2017 per part de la Generalitat Valenciana, està cada vegada més prop de reprendre’s.
El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha estimat parcialment un recurs contenciós administratiu del Club Deportivo Bengala i de la Federació d’Automobilisme i ha declarat nul·la la resolució del Consell que va denegar l’autorització de la 46a edició de la prova, prevista per al 16 i 17 de desembre de 2017.
La denegació de la prova de l’edició anterior va portar els organitzadors a convocar una protesta contra la decisió del Consell. La diputada autonòmica del PSPV-PSOE Mercedes Caballero també es va sumar públicament a les crítiques a Compromís per haver frenat la prova en un espai natural, tal com va informar aquest diari.
Els organitzadors de l’esdeveniment consideren que el “Parc Natural de la Serra Calderona no és incompatible amb el nostre esport”. Mesos abans de la cita automobilística, un greu incendi forestal va arrasar unes 600 hectàrees de paratge protegit de la Calderona, un pulmó verd ben important situat a la província de València.
La resolució de la directora territorial de la Conselleria de Justícia, ara anul·lada per la sentència de la secció primera de la Sala Contenciosa del TSJCV, es basava en un informe desfavorable de Medi Ambient. La Conselleria, llavors dirigida per Elena Cebrián, considerava que la realització de la carrera automobilística vulnerava l’article 7 de l’ordre 10/2020 d’aprovació del Pla d’Ús Públic del Parc Natural de la Serra Calderona, que establia una limitació temporal de cinc anys per a la continuació del ral·li.
A més, l’Advocacia de la Generalitat va emetre un altre informe en què afirmava que la celebració de la carrera vulnerava l’article 27 del Pla Rector d’Ús i Gestió (PRUG) del parc natural.
El recurs contenciós dels organitzadors de la prova “impugna indirectament” l’article 7 de l’ordre 10/2020 que, segons els demandants, “vulnera el principi de jerarquia normativa” de les normes emanades del Govern autonòmic valencià. Els organitzadors de la prova addueixen que aquesta ordre és “contrària a una norma de rang superior”, concretament al decret que aprova el Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) del Parc de la Serra Calderona.
El Club Deportivo Bengala i la Federació d’Automobilisme de la Comunitat Valenciana consideren que la normativa ambiental “permet la celebració de la prova” i recorden que, en edicions anteriors, el ral·li “es va autoritzar amb tots els informes favorables”. L’administració autonòmica del Partit Popular considerava que, “com que el ral·li transcorria per una carretera asfaltada, no tenia efectes mediambientals desfavorables sobre el parc natural”.
Els magistrats de la Sala Contenciosa del TSJCV consideren nul·les tant l’ordre de la Conselleria de Medi Ambient com la resolució de la Conselleria de Justícia que va denegar l’autorització de la prova automobilística. “La limitació en el temps de l’autorització excepcional durant un termini màxim de cinc anys posteriors a l’aprovació del pla d’ús públic del parc incorre en un excés”, conclou la Sala.
Els magistrats no comparteixen, per contra, el dret que reclamaven el Club Deportivo Bengala i la Federació d’Automobilisme de la Comunitat Valenciana a l’autorització de la prova en edicions següents: “Es tracta d’una pretensió de futur i formulada de manera genèrica, per la qual cosa haurà de ser l’Administració autonòmica la que, partint del que es disposa per aquesta Sala, resolga” les noves sol·licituds d’autorització. La sentència no és ferma i s’hi pot recórrer en contra.
0