El consell del port de València aprovarà el plec per a la terminal de creuers nova sense que els consellers de la Generalitat puguen votar
El consell d’administració del port de València aprovarà el pròxim dia 16 de gener el plec de condicions per a la concessió de la terminal de creuers nova prevista en la polèmica nova ampliació, a la qual s’oposa l’Ajuntament de València i que és molt qüestionada per mig Govern valencià. La proposta del president de l’Autoritat Portuària, Aurelio Martínez, tirarà avant sense que els tres consellers de la Generalitat que tenen el mandat revocat puguen votar, per la qual cosa no podran mostrar ni expressar la seua posició sobre la infraestructura.
La Conselleria d’Obres Públiques està uns quants mesos amb els nous nomenaments bloquejats i només es va posar en contacte per a negociar amb els seus socis a dues setmanes que acabara l’any. Això genera que la Generalitat no tinga vot en les decisions que estan prenent-se en el consell d’administració sobre la nova ampliació tan qüestionada. I això que la Conselleria d’Agricultura i Emergència Climàtica ha demanat una altra declaració d’impacte ambiental a la qual el Ministeri de Foment es podria obrir si considera que el projecte s’ha modificat substancialment respecte el del 2007, màxima que nega l’APV.
De moment, i segons va expressar la mateixa Conselleria d’Obres Públiques, no hi ha consens per als nomenaments, malgrat que el conseller Arcadi España s’havia compromés a portar-los al ple del Consell abans que acabara el 2019. Ha començat l’any i els socis del Pacte del Botànic encara no s’han reunit per al relleu dels consellers que han de portar la posició de l’Administració autonòmica a l’Autoritat Portuària de València.
L’única cosa clara és que els consellers Vicente Boluda, Josep Vicent Boira i Inmaculada Rodríguez-Piñero seran rellevats per càrrecs del Consell i altres perfils tècnics i que el quart, el líder patronal Salvador Navarro, deixarà el càrrec durant aquest any.
Mentre els càrrecs del Govern valencià continuen en interinitat sense poder per a votar a favor o en contra, l’APV continua amb el procés administratiu per a vestir legalment la nova ampliació del port de València. Primerament va ser la preadjudicació a MSC de la terminal nord, que ocuparà l’actual moll de creuers, i el pròxim dia 16, la concessió de la terminal nova per a la qual s’ha hagut que expropiar al Grupo Boluda les antigues drassanes tancades des del 2012.
En aquest sentit, el plec que s’aprovarà la setmana que ve fixarà els requisits per a la concessionària, que haurà de preservar les antigues drassanes d’Unión Naval de València segons va marcar l’estudi de la Càtedra Demetri Ribes de la Universitat de València. Com a aspirants poden estar Baleària, perquè des d’aquesta terminal nova eixiran els ferris a les illes i a Alger, o qualsevol altre operador de creuers. La Generalitat no dirà la seua opinió en aquesta obra estratègica, que tampoc tindrà DIA, perquè entenen en el port que és prou la del 2016.
0