El pla que va aprovar el PP en 2013 ja preveia més espai per als vianants i prioritat per a l'EMT al carrer Colón de València

“La potenciació dels desplaçaments per als vianants es planteja, dins del marc del PMUS de València, una reducció del trànsit de pas per les vies del centre de la ciutat, de manera que aquest itinerari deixe de ser la gran biela d'articulació dels fluxos est-oest pel centre, i es derive per vies de major capacitat i jeràrquicament dedicades a la canalització i distribució del trànsit”.
Així resa l'apartat de 'Propostes d'actuació' del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible aprovat en 2013 amb els vots a favor del grup popular que dirigia amb majoria absoluta Rita Barberá, mentre el PSPV i Compromís es van abstindre i Esquerra Unida va votar en contra.
El document proposa una sèrie de mesures per a guanyar espai per als vianants al centre històric i per a prioritzar el transport públic en diferents vials, entre elles el carrer Colón.
A més, el pla recomana convertir en zona de vianants l'entorn de la Llotja, la plaça de Bruges i l'eix de la plaça de la Reina, carrer Sant Vicent, plaça de l'Ajuntament i Marqués de Sotelo fins a l'Estació del Nord, és a dir, precisament totes les actuacions que ve planificant i posant en marxa el Govern municipal amb Compromís i PSPV al capdavant (més València en Comú el passat mandat) des de l'any 2015.
En concret, el PMUS proposa “alliberar part de l'espai dedicat hui dia al trànsit privat cap a maneres més sostenibles com el vianant i la bicicleta, en el seu cas. I, simultàniament, s'estaria reduint la quantitat de vehicles (amb la problemàtica que això comporta) alhora que s'estaria garantint sempre l'accessibilitat de veïns i activitats econòmiques a la zona”.
El text proposa aplicar aquestes mesures, entre altres vials, “al carrer de Sant Vicent (entre la Plaça d'Espanya i la Plaça Sant Agustí), en Baró de Càrcer, carrer de la Pau, carrer de Colón, reforçant la qualitat urbana d'aquest eix de primer ordre comercial a la ciutat, carrer de les Barques, Don Juan de Austria, Marqués de Sotelo, permetent tancar el conjunt d'accessos al centre, carrer de Russafa (entre la Gran Via i carrer de Xàtiva), Guillem de Castro i Xàtiva, sempre conjugant les possibilitats d'ampliació de l'espai del vianant amb les de la inserció del carril bici, i els carrers d'Hernán Cortés, Felix Pizcueta i Isabel La Catòlica”.
Quant al transport públic, el PMUS aposta per “la millora de la velocitat comercial de l'EMT, juntament amb altres actuacions de racionalització de l'ús del vehicle privat, la qual cosa permetria a l'autobús urbà ser competitiu amb altres maneres de transport i per tant, millorar la seua demanda”.
Per a això, proposa crear “plataformes reservades per al transport públic, amb carrils bus amb diferents graus de segregació, amb la millora de la gestió i priorització semafòrica, amb priorització d'accés a centres urbans, amb contra-carrils o amb itineraris més curts”.
El mapa disposat en el PMUS estableix una sèrie de vials en els quals caldria aplicar aquestes mesures, entre elles l'eix de Colón, Xàtiva i Guillén de Castro.

Malgrat tot, el PP com ha criticat durament la reordenació de línies de l'EMT i els canvis al carrer Colón anunciats la setmana passada pel regidor de Mobilitat Giuseppe Grezzi, motivades per la conversió en zona de vianants de les places de l'Ajuntament i de la Reina a partir del 20 de març, tal com estableix el PMUS impulsat i votat fa set anys pels populars.
L'eliminació del trànsit privat i de la majoria de parades de bus en tots dos enclavaments obliga a desviar-les pel carrer Colón, per la qual cosa s'ha optat per habilitar un segon carril bus per aquesta via, deixant un altre per als vehicles privats, tancant l'accés al vial des de la plaça de la Porta de la Mar.
La portaveu del grup popular, María José Catalá, ha denunciat la falta d'informació i de participació d'aquestes mesures i ha presentat una moció al ple perquè es paralitzen fins que s'aconseguisca un consens amb veïns i comerciants: “No estem en contra de les conversions en zona de vianants, però s'han de fer amb el consens de les persones i sectors afectats”. També Ciutadans i Vox han manifestat la seua oposició als esmentats canvis.
No és la primera vegada que el PP s'oposa a projectes executats actualment i que estan previstos en el PMUS. Abans de les passades eleccions, proposaren el desmantellament dels carrils bici del carrer Colón, de les avingudes Burjassot i Regne de València, i del carrer Alacant (aquests dos últims en obres), totes elles previstes també en el document.
Enuig dels comerciants
L'Associació de Comerciants del Centre Històric de València va manifestar el seu enuig una vegada es van donar a conéixer els canvis que afecten el carrer Colón en assegurar que en cap Mesa de Mobilitat, òrgan municipal integrat per diferents entitats socials, s'havia comentat res sobre aquest tema.
El president de l'entitat, Rafael Torres, va advertir que, si no es modifiquen els canvis de trànsit previstos al carrer Colón, aquesta organització retira el suport que fins ara havia brindat a la conversió en zona de vianants de la Plaça de l'Ajuntament.
“Sempre se'ns ha dit que donàrem suport a un projecte determinat i l'hem secundat”, va posar en relleu Torres, que no obstant això va lamentar que se'ls estava “enganyant”. Per això, va sol·licitar al Consistori “paralitzar aquest contrasentit fins que hi haja un mínim de diàleg i consens”.
0