Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La guerra entre PSOE y PP bloquea el acuerdo entre el Gobierno y las comunidades
Un año en derrocar a Al Asad: el líder del asalto militar sirio detalla la operación
Opinión - Un tercio de los españoles no entienden lo que leen. Por Rosa María Artal

Preguntes que la ministra Pastor haurà de respondre a València sobre el Corredor

Obras del tercer carril del Corredor Mediterráneo

Carlos Navarro Castelló

La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, visita València aquest dimarts per inaugurar un moll nou del port de València.

Pastor arriba a la capital valenciana amb la Generalitat Valenciana i amb pràcticament tots els agents socials (empresaris, sindicats o universitats, entre altres) en peu de guerra davant del retard que acumulen les obres del Corredor Mediterrani, unit a la falta d’informació sobre això i al caos que viuen els usuaris de la línia C-6 de Rodalia per les obres del tercer carril de València a Castelló.

Aquestes seran algunes de les preguntes que de segur haurà d’escoltar la ministra. Que les responga o com les responga, és una incògnita.

Quan acabaran les obres del tercer carril entre València i Castelló? L’únic termini concret que es va donar al seu dia de manera oficial va ser la connexió del tercer carril (un rail que es posa en la via ja existent de Rodalia per a fer-la d’amplada internacional) entre València i Castelló, la qual cosa comportaria l’arribada de l’AVE a la capital de la Plana el desembre del 2015. No obstant això, aquesta data s’ha sobrepassat àmpliament. L’última que va anunciar la ministra va ser l’agost, però segons sembla tampoc s’hi arribarà i fins ara la data de finalització d’obres no s’ha actualitzat de maner oficial.

Finalment caldrà tallar el servei de la línia de Rodalia? Durant les faenes d’instal·lació del tercer carril al tram València-Castelló es va arribar a plantejar la necessitat de tallar el servei aquest estiu i oferir la connexió mitjançant autobusos per a poder acabar l’obra. Finalment no va caldre fer la tallada de servei permanent, encara que sí que ha calgut reduir-lo i cobrir aqueixa falta de trens amb els autobusos esmentats. Tanmateix, està havent-hi problemes tècnics en les cruïlles de les vies que estan retardant les faenes i la solució podria implicar més tallades de les que s’han generat.

Quan es completarà la connexió amb la frontera francesa? El tercer carril és, pretesament, una solució provisional (desaconsellada pels mateixos tècnics d’Adif, segons els sindicats) per a connectar en amplada internacional la frontera francesa amb Almeria, passant per Catalunya, la Comunitat Valenciana i Múrcia. El compromís donat pel Govern als empresaris és que aquesta connexió seria una realitat el 2017 fins a València i el 2018 fins a Alacant. Pastor haurà d’aclarir si manté aquests terminis.

Es compromet a dissenyar el Corredor Mediterrani en doble plataforma? És una de les exigències, tant des de l’àmbit polític per la Generalitat Valenciana com de l’àmbit social per empresaris i sindicats. El tercer fil va ser una solució provisional que es va acordar per a agilitzar els terminis mentre es projectava i es construïa un corredor per a mercaderies i viatgers en doble plataforma separada i diferenciada de la resta de la xarxa.

Crearà la figura del coordinador tècnic? Tant la Generalitat Valenciana com la resta dels governs autonòmics han sol·licitat a Foment la creació de la figura d’un coordinador tècnic que els informe de la situació de les obres, dels avanços i dels possibles problemes tècnics que vagen sorgint. Fins a la data aqueixa petició ha estat denegada i les administracions no tenen informacióde primera mà sobre l’avanç del projecte.

Quin és el corredor ferroviari prioritari per al Govern? L’últim informe de la Unió Europea constatava que Foment prioritza el ramal central del Corredor Mediterrani, el que passa per Madrid. Pastor haurà d’explicar per què figura en aqueix document una dotació pressupostària de 500 milions per al tram Algesires-Madrid en doble plataforma, mentre manté el tercer carril a la Comunitat.

Es compromet a executar l’estació central subterrània de València i el túnel passant? Els accessos ferroviaris a la ciutat de València també estan pendents de confirmar i de concretar. L’estació subterrània per als trens AVE que permetrà soterrar les actuals platges de vies de les estacions del Nord i de Joaquín Sorolla, a més d’acabar el Parc Central, juntament amb el túnel passant per a donar eixida als combois, continuen sense terminis concrets.

Quines millores en matèria d’accessos s’executaran als ports de la Comunitat? La visita de la ministra al port de València arriba en plena polèmica desfermada quan s’ha sabut que el port de Barcelona (tercer en trànsit de contenidors) rebrà una inversió de 150 milions d’euros per a millorar els seus accessos, mentre no es dóna resposta a les mancances històriques dels ports de València (primer d’Espanya en trànsit de contenidors), Sagunt o Gandia. Pastor haurà d’informar de les inversions de l’Estat previstes en aquest sentit.

Etiquetas
stats