Ancià, amb mobilitat reduïda o dependent: passar la quarantena en solitari amb menjar a domicili i atenció telefònica
Divendres passat, avançant-se a la decisió del consell de ministres, la Generalitat Valenciana va decretar a través de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives el tancament dels centres d’atenció de dia per a persones dependents, centres ocupacionals, centres d’atenció primerenca, punts de trobada familiar; així com els centres ambulatoris, la Xarxa Centres Dona i Orienta. La mesura es va prendre com a forma de prevenció davant l’increment dels contagis del nou coronavirus, que s’acarnissa amb les persones majors o amb patologies existents.
No obstant això, el departament que dirigeix Mónica Oltra continua garantint les atencions domiciliàries que presten els ajuntaments amb la subvenció de la Generalitat com fins ara i ha començat a reforçar alguns serveis per a col·lectius vulnerables. La prioritat dels serveis socials valencians és que cap persona usuària dels serveis socials es quede sola en el seu domicili per no tindre una xarxa familiar que puga cuidar-la. Per a les persones que habitualment acudeixen a un centre de dia o necessiten algun tractament, atenció que ha hagut de suspendre’s, el departament estudia opcions com ara buscar places en residències o enviar-hi el personal dels centres d’atenció que romanguen tancats per garantir l’atenció domiciliària.
“L’objectiu és detectar els casos en què no hi haja xarxa familiar o en què la interrupció del tractament que segueixen puga ser perjudicial per a les persones usuàries. En aquests casos s’està treballant perquè l’atenció continue sent domiciliària”, assenyalen fonts d’aquest departament.
La Generalitat manté actius els serveis d’assistència domiciliària, atenció a la dependència, o el servei ‘menjar a casa’. En el cas del servei d’ajuda a domicili es van remetent les instruccions que arriben per part de Sanitat, adverteix la conselleria. El servei ‘menjar a casa’, així com els anteriors, estan previstos per als usuaris dels serveis socials valencians, dins del catàleg de prestacions. En concret, consisteix en el lliurament diari en el domicili de l’usuari –amb autonomia per a elaborar-los– dels menjars de dilluns a divendres i busca garantir una nutrició adequada a les persones majors de 65 anys.
Les persones que exerceixen de cuidador professional d’un familiar poden continuar desplaçant-se i fent l’activitat amb normalitat, ja que són algunes de les excepcions que el Govern central permet per a desplaçaments, pel fet de considerar-se força major.
El personal que tinga a càrrec seu menors o majors dependents i es veja afectat pel tancament de centres educatius o de gent gran, així com el personal que per les seues condicions de salut puga ser considerat especialment vulnerable, haurà de comunicar aquesta circumstància al Servei de Personal, acompanyat d’una declaració responsable a l’efecte que se’ls puguen aplicar les mesures previstes en la resolució de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública del 14 de març de 2020, assenyala aquest departament.
Creu Roja: atenció domiciliària i ajuda en la compra
Les assemblees locals de la Creu Roja han incrementat la faena dels seus voluntaris per a mantindre contacte telefònic diari amb persones de risc. En l’entitat, alguns voluntaris s’han mobilitzat per a fer compres a domicili de les persones majors i evitar-ne l’exposició al virus. Segons les seues dades, a la Comunitat Valenciana hi ha 56.000 persones vulnerables que requereixen un seguiment i atenció exhaustiva, tasca en la qual es bolcaran els seus 24.000 voluntaris.
“Actualment es busca promoure el voluntariat per a la realització de crides a la població vulnerable (seguiment telefònic per a informar, ajudar i detectar necessitats), i per al repartiment d’articles bàsics en les llars (distribució d’aliments, lots d’higiene i medicaments)”, assenyala en les seues xarxes socials.
L’entitat social manté actius els seus serveis d’assistència telefònica, assistència domiciliària, acompanyament en transports, la unitat de resposta a persones sense llar i les unitats d’emergències.
Les persones que no siguen usuàries dels serveis socials poden consultar iniciatives de repartiment de menjar a domicili. Cadenes de supermercats com Carrefour asseguren que prioritzen el repartiment per a persones majors, mentre que Consum i Mercadona, en el territori valencià, continuen el seu repartiment “amb normalitat”.
0