Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els ‘riders’’, en peu de guerra durant l’estat d’alarma: “Es preveuen serveis essencials, no que et porten un Big Mac”

Un rider de Deliveroo.

Laura Martínez

València —

0

“És molt trist. Saben en la situació en què ens trobem i et fan jugar-te la vida per a portar-los dues cerveses”. Carlos [nom fictici] treballa actualment en UberEats, però ja ha passat per la resta de les plataformes. “Totes són iguals”, assegura. En plena crisi sanitària, els riders denuncien que treballen sense mesures de protecció, que molts restaurants no compleixen els protocols recomanats pel ministeri i la nul·la solidaritat dels usuaris.

Divendres el sindicat Intersindical Valenciana ha presentat una denúncia davant la inspecció de treball per les condiciones de desprotecció de Deliveroo, UberEats, Glovo i unes quantes plataformes més de repartiment a domicili. A l’hora d’escriure aquestes línies, no tenen cap material que no hagen aconseguit pel seu propi compte, en un moment d’escassetat en les farmàcies.

Els repartidors consultats per aquest diari han treballat per a les tres grans plataformes de lliuraments: Glovo, Deliveroo i UberEats. Com que han patit represàlies per haver fet denúncies, alguns demanen conservar l’anonimat. “Si ixes en els mitjans, et tanquen el compte”, al·leguen.

“És frustrant eixir a treballar sabent que estem sols, que l’únic suport que tenim és el dels nostres companys, que comparteixen el material que els queda”, comenta Carlos, que lamenta l’actitud dels usuaris d’aquests serveis durant la pandèmia. “No tenen el detall ni de donar-te 50 cèntims de propina, et penalitzen per tardar...”. Encara que, afirma resignat: “Aquesta situació la vivim des de fa anys, no és nova per a nosaltres. Esperàvem que s’hi prengueren mesures, però per a ells no existim”.

David [nom fictici] treballa actualment per a Deliveroo, però ha decidit desconnectar-se de l’app mentre dure la quarantena. Alguns s’estimen més no comptar amb els ingressos escassos que obtenen de la plataforma que assumir un risc per a ells i per a la seua família. “Veig una mica irresponsable demanar menjar a domicili posant en risc els treballadors de restaurant i els repartidors”, indica.

“Capitalisme salvatge”

“Nosaltres no considerem que portar a algú el McDonalds siga un producte de necessitat. Tenim clar que és la llei del capitalisme més salvatge”. A Pepe Herreros ja no li importa mostrar la seua identitat en les crítiques a les plataformes. Portaveu de Riders per Drets València, el col·lectiu que aplega els repartidors que reclamen drets i seguretat laboral, explica que la informació sobre el coronavirus que han enviat les plataformes és la mateixa que ha difós l’OMS.

Pepe, com els seus companys, no acaba d’entendre per què s’ordena el tancament de restaurants, però es permet que altres òbriguen per enviar menjar a domicili. En l’estat d’alarma “els serveis essencials estan previstos, el que no està previst és que et porten un Big Mac”, ironitza, encara que aplaudeix que moltes persones s’hagen unit a la iniciativa ‘jo no demane’.

Els riders que estan en actiu afirmen que la demanda de comandes ha baixat i que molts restaurants assidus a la plataforma han tancat temporalment. Alguns van aprofitar la primera setmana per a buidar l’estoc, altres han anat obrint a mesura que han passat els dies de quarantena, sempre segons el testimoniatge dels riders. En el que han notat un vertader descens és en la seua retribució. “La setmana passada [cobraven] per 30 viatges 15 euros; ara són 12 euros per 40 viatges”, explica un dels repartidors d’UberEats . “Sembla que la nostra vida val cada vegada menys”, lamenta. Un altre d’ells carrega contra les promocions d’Uber en quarantena, amb descomptes de fins al 90% en comandes, mentre els treballadors no cobren extres per perillositat. El descompte, indiquen, ix del seu salari.

Els repartidors es mouen entre la preocupació i la frustració per haver de treballar en plena emergència sanitària. No és un escenari nou, recorden. Se’ls va requerir durant les inundacions passades, durant els disturbis a Barcelona... I, ara, durant la pandèmia. “La majoria dels viatges no són de primera necessitat. Però això és el conte de mai no acabar, és una prova més de la indiferència de les autoritats i la societat cap a nosaltres”, conclouen.

Les mesures de les empreses

En el cas d’Uber, la companyia ha habilitat un espai en la seua pàgina web amb informació sobre les mesures davant el coronavirus, tant per als conductors de VTC com per als treballadors del servei UberEats. Per al servei de menjar, indica que han habilitat un telèfon per a resoldre dubtes “de manera que puguen netejar apropiadament tant bosses com vehicles en cada comanda nova” i assegura que treballen en el repartiment de material de protecció. “Retornarem als repartidors el cost de la compra d’equips protectors, si hagueren hagut de fer-la pel seu compte”, afigen. Les indicacions poden consultar-se en l’enllaç sobre aquestes línies. Uber també ha habilitat una llista de botigues “de barri” perquè els usuaris puguen adquirir serveis de primera necessitat.

En un comunicat remés als mitjans, els responsables de Deliveroo assenyalen l’aplicació de mesures similars: lliuraments sense contacte, un telèfon d’informació i suport i el reembossament de la compra de material sanitari als riders que n’han adquirit per compte seu. En les seues mesures inclouen la creació d’un “fons de suport econòmic per a cobrir els riders en el cas que contraguen el virus o hagen de passar una quarantena per prescripció mèdica”.

Etiquetas
stats