Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

A Espanya no s’avaluen les polítiques fiscals, industrials o energètiques, d’on ixen grans inversions

Un moment de la presentació del baròmetre a Las Naves.

Miguel Giménez

València —

0

El Laboratori d’Avaluació de Polítiques Públiques de les Naus, Avalua·lab, ha presentat dimecres el Baròmetre de l’avaluació de les polítiques públiques, una eina innovadora que s’ha ideat amb l’objectiu d’aclarir i posar de manifest la situació de l’avaluació a Espanya.

Els resultats dels 318 qüestionaris fets revelen l’escassa aplicació de l’avaluació, i determinen que 9 de cada 10 persones preguntades pensen que a Espanya s’avalua poc o molt poc, tant a escala nacional, com autonòmica i local, i que l’avaluació “té un paper clarament secundari en els processos de presa de decisions dels diferents governs i administracions públiques”, conclou el document.

El baròmetre determina que a Espanya s’avalua menys que a la resta d’Europa, i que la majoria de les avaluacions són principalment a posteriori de l’execució d’una política pública. Quasi totes es produeixen en una última fase –en els resultats– i no com una eina que ha d’acompanyar tot el procés: la planificació, l’execució, la gestió i finalment els resultats i els impactes. Només 1 de cada 5 avaluacions té aquest caràcter integral.

L’informe destaca que les avaluacions principalment es fan de manera externa, i les polítiques que s’avaluen més són les de cooperació internacional al desenvolupament, projectes finançats per la UE, polítiques educatives, de salut, ocupació i, en general de despesa i protecció social. A menys escala, o directament no s’avaluen: les polítiques fiscals, energètiques, de defensa, innovació, cultura i indústria.

La tècnica d’Avaluació de Polítiques Públiques de les Naus, Empar Soriano, ha explicat que el fet que s’avaluen majoritàriament les polítiques socials i no un altre tipus de polítiques, com les fiscals o les industrials, “significa que hi ha una intenció clara de voler evitar parlar d’aquestes altres polítiques d’on ixen grans inversions. No avaluar-les pretén fer creure que no impacten tan directament en la ciutadania com les socials, tot i que òbviament les iniciatives en el sector industrial, o en la fiscalitat, sí que afecten la qualitat de vida de les persones”.

Baixa formació i cultura de l’avaluació

El baròmetre observa una baixa formació en avaluació dins de les administracions públiques i una de suficient en el sector privat. En l’apartat de recursos i capacitats per a l’avaluació, 9 de cada 10 persones preguntades coincideixen, a més, que no es compta amb recursos financers, humans i de temps suficient per a avaluar.

“L’avaluació és més concebuda per l’Administració pública com un instrument per a validar el compliment de les polítiques públiques i com una via de control financer i legal, que com una eina de millora contínua i aprenentatge institucional. Se li atorga més el paper d’una auditoria, i no el que hauria de ser: un mitjà transformador de les intervencions públiques”, subratlla el baròmetre, que a més remarca que els resultats de les avaluacions es difonen i se socialitzen poc tant dins de l’Administració pública com fora.

L’estudi, que anirà actualitzant-se en edicions posteriors, ha sigut executat a partir de 318 enquestes a persones expertes i professionals de l’avaluació de polítiques públiques, tant de l’àmbit públic com privat, a qui se’ls ha preguntat sobre l’estat de l’avaluació a Espanya. Per al regidor valencià d’Innovació i Gestió del Coneixement, Carlos Galiana, “cal que la ciutadania conega com de fonamental és aquesta eina per a la transparència en els governs, i necessitem, a més, legislació, formació i compromís polític”.

Etiquetas
stats