Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La guerra entre PSOE y PP bloquea el acuerdo entre el Gobierno y las comunidades
Un año en derrocar a Al Asad: el líder del asalto militar sirio detalla la operación
Opinión - Un tercio de los españoles no entienden lo que leen. Por Rosa María Artal

Manual anticorrupció per als nous regidors, alcaldes i alcaldesses que prendran possessió el 15J

Façana de l’Ajuntament de València. 

Sergi Pitarch

0

Dissabte que ve 15 de juny 68.462 regidors prendran possessió de les seues actes i 8.116 alcaldes i alcaldesses seran elegits, en principi, per a gestionar els designis dels seus municipis durant els pròxims quatre anys. Molts dels gestors repetiran, però també molts entraran per primera vegada en unes institucions que gestionen milers de milions d’euros. Alguns, fins i tot, acabaran en una diputació provincial.

Per a millorar la gestió pública i la informació dels nous gestors que agafaran les regnes dels seus ajuntaments, l’Agència Valenciana Antifrau ha elaborat un document per a evitar la corrupció en les entitats locals i millorar la “confiança” de la ciutadania en aquestes administracions. Les “eines de prevenció dels riscos de corrupció en el procés de presa de decisions” té set pàgines i dos annexos amb la legislació vigent i bibliografia abundant. Ací, un resum breu:

-Conflictes d’interés: per a l’Agència Valenciana Antifrau és un dels “riscos principals” amb què pot topar el gestor municipal. Sobretot en municipis menuts i mitjans. “Trobar-nos davant aquesta situació no és un problema, el problema és no reconéixer aquesta situació i no gestionar-la adequadament”, alerta el document. L’agència proposa abstindre’s de formar part d’una mesa de contractació “a què es presenten familiars o persones relacionades amb el seu cercle personal”. El mateix s’ha de fer amb el repartiment de subvencions, ja que el representant públic ha de regir-se pel “ser i aparentar” per a garantir la bona reputació institucional.

-“Servisquen vostés d’exemple”: l’Agència Antifrau proposa als representants municipals que impulsen una transparència “no cosmètica”. “Publiquen les seues agendes, conclusions de debats rellevants o catàlegs de procediments i serveis que presten”. El document recorda que l’ordenament jurídic posa al servei dels polítics molts instruments per a detectar “els riscos” i demana als representants que aproven “codis ètics i de conductes” participatives.

-Traspàs de poders: en el temps entre les eleccions i l’aprovació de les noves corporacions, Antifrau recomana no prendre decisions importants –la llei ja prohibeix aprovar assumptes que requerisquen majoria qualificada–. És més, planteja aquest “ínterim” perquè es duga a terme un traspàs de poders transparent en què s’informe de tot als membres entrants.

-Declaració d’interessos: s’ha de prendre consciència de les causes de conflictes d’interessos i de les incompatibilitats per a evitar acords invàlids o l’ús de les seues posicions públiques per a interessos o finalitats privades. “La corporació no pot contractar amb membres de la corporació o un regidor no pot continuar en el càrrec amb una sentència no ferma d’inhabilitació”, apunten.

-Tribunals de selecció de personal: “Vostés no podran formar part dels tribunals de selecció de personal, però han de saber i estar atents perquè els seus membres siguen imparcials i especialitzats. Aquests tribunals no poden estar formats per personal eventual de designació política, així com per funcionaris interins o personal laboral no fix”, explica.

-Assessors: els assessors són de “confiança”, per la qual cosa no poden elaborar informes que formen part d’un procés administratiu i es diferencien del personal directiu públic.

-Publicitat: s’han de complir les publicacions periòdiques en butlletins oficials i webs municipals imposades per la normativa vigent sobre transparència.

-Comissions informatives: tots els grups municipals i també els regidors no adscrits tenen dret a participar en les comissions informatives, respectant la proporcionalitat del resultat de les eleccions per a evitar la “sobre” o “infra” representació en el procés de presa de decisions. Implementar el sistema de vot ponderat és una opció i pot resultar molt positiva per a agilitar l’operativa del règim de sessions.

-Sous: pel servei públic que presten, els edils tenen dret a retribució, diferent segons la dedicació: exclusiva, parcial (75%, 50% o 25%) o sense dedicació. En el primer cas i el segon cobraran retribució amb alta en la seguretat social, així com indemnitzacions per despeses efectives de l’exercici del seu càrrec i dret a atur, però no podran cobrar indemnitzacions per assistència a les sessions d’òrgans col·legiats. Es proposa publicar els sous en el BOP, el tauler d’anuncis i el web municipal.

-Contractació: amb el límit d’1/3, els regidors de govern i oposició poden formar part de les meses de contractació d’obres i serveis. Recomana parar atenció als informes sobre el cost dels serveis públics que gestionen entitats locals o entitats públiques empresarials i recorda que continua vigent la llei que prohibeix la creació de nous consorcis, societats o entitats instrumentals. Exigeixen reserva i sigil per la “informació privilegiada” de la qual disposaran.

-Impugnació de decisions: només si s’expressa amb el seu vot en contra la disconformitat d’un acord aprovat per un òrgan col·legiat es podrà impugnar la decisió. Mai amb l’abstenció o el vot a favor.

-Depurar responsabilitats: quan hi haja infraccions s’han de depurar responsabilitats, “encara que puga resultar dura, és molt necessària pel seu component dissuasiu i exemplificant”. La missió és “protegir els interessos públics”.

Etiquetas
stats