El PP valencià negocia ‘in extremis’ amb Vox per a pactar abans del dijous la investidura de Pérez Llorca
“Fins a la cua, tot és bou”. En Vox, seguint el seu llenguatge taurí, apunten que esgotaran els terminis per a negociar la investidura de Juanfran Pérez Llorca com a president de la Generalitat Valenciana. Els de Santiago Abascal a València no volen fer la sensació de proximitat excessiva al PP valencià, que depén completament d’ells per a continuar al capdavant del Govern autonòmic després de la dimissió de Carlos Mazón, i tot apunta que mantindran el pols fins a última hora. No els queda molt: el termini per a proposar un candidat venç el 19 de novembre, dimecres, però l’habilitació del registre electrònic en les Corts Valencianes permet que puga ser fins a la mitjanit. Una mica més de marge per als populars o potser més temps per a prorrogar l’angoixa i la sensació de control que la formació ultra té sobre els conservadors.
Màximament després de les revelacions que ha tret a la llum eldiario.es sobre alguns assumptes polèmics que arrossega el també alcalde de Finestrat: diversos immobles que oculta en la seua declaració de béns davant les Corts, un negoci hoteler que pot saltar per l'aire i una vivenda amb una piscina il·legal, un pàrquing i una pèrgola il·legals, que el seu ajuntament hauria d'haver derrocat. Assumptes dels quals la formació que dirigix Santiago Abascal es va assabentar per la publicació d'esta redacció i que no van caure res bé. De fet, el mateix dia que va eixir a llum esta informació a la vesprada Pérez Llorca va fer pública una reunió amb Vox sobre la negociació, un missatge que es va interpretar com una manera de ficar pressió al partit d'extrema dreta.
Per totes estes situacions des de Vox no tenen pressa per anunciar el pacte. D’ells, que gaudeixen veient com el PP es desfà a foc lent –pesquen en el seu calador de vots, en el descontentament dels seus fidels– dependrà que el PP governe fins a esgotar la legislatura o que es dissolguen les Corts i es convoquen eleccions.
La veritat és que la ultradreta va tornar a recordar fa dies que se sent molt còmoda fent costat al PP valencià, encara que, quan se’ls pregunta per aquesta qüestió, continuen mantenint aquesta aparença de distància. N’és una mostra les intervencions que parlamentaris de Vox han fet últimament; entre fiscalitzar Mazón i carregar contra el Govern central, trien el segon, encara que implique salvar el primer. I el PP valencià viu un idil·li amb Vox, que està ja dos anys sostenint el seu govern i donant oxigen a un partit quasi asfixiat per la gestió de la dana del 29 d’octubre de 2024.
Dilluns, el president de Vox, Santiago Abascal, va afirmar que el secretari general del PP de la Comunitat Valenciana i candidat a la investidura continua negociant amb els equips de Vox per a intentar arribar a un pacte que el porte al Palau de la Generalitat. “Esperem poder-los donar notícies molt prompte sobre si aquestes negociacions avancen o no”, va afirmar des de Badajoz, en el marc de la precampanya electoral a Extremadura.
El dirigent d’ultradreta va tornar a posar damunt la taula les exigències que fan al PP per a donar suport al seu candidat: “En el cas de la Comunitat Valenciana, la cosa que a més ha d’estar damunt la taula és l’aposta tancada des del govern regional per la construcció d’obres hidràuliques i de preses que impedisquen que la tragèdia de València es torne a produir. Perquè els culpables de la tragèdia de València són els que van parar aquelles obres, els que no van deixar anar-hi l’exèrcit i la policia i els que van negar l’ajuda internacional”. Un discurs que podria signar qualsevol membre de l’equip de Carlos Mazón. No costarà molt al PP assumir aquesta qüestió. Com no els va costar assumir la resta dels punts quan van necessitar el seu suport, com les crítiques al pacte verd europeu o la criminalització dels migrants.
La intervenció del diputat de Vox en el Congrés, Ignacio Gil Lázaro, en l’interrogatori a Mazón, donava compte de la bona sintonia entre tots dos partits. El parlamentari d’ultradreta, que va ser representant del PP, va dirigir totes les seues preguntes en la comissió d’investigació a carregar contra el Govern d’Espanya, i va permetre a un Mazón visiblement còmode seguir el seu argumentari. L’aperitiu d’aquesta declaració ja el va oferir el seu portaveu valencià, José María Llanos, una setmana abans en la comissió d’investigació de les Corts Valencianes, on va ser especialment benèvol amb el dirigent del PP valencià. Ara Vox no vol donar per fet cap suport, mentre la negociació estiga en marxa. Continuen calibrant què els convé més, en plena onada de comicis autonòmics.
0