València, destinació turística recomanada per ‘The New York Times’ vs. Benidorm, ciutat dels excessos per al ‘Mirror’: així ens veu la premsa internacional
Per al The New York Times, València se situa com una opció ideal per als que busquen una destinació turística allunyada de les massificacions i la situa com l’alternativa a una Barcelona asfixiada pel turisme. I és que la capital catalana registra un total de 30 milions de turistes l’any, molt per damunt dels 9,2 milions que va registrar la Comunitat Valenciana durant el 2018.
En un reportatge publicat fa uns quants mesos anomenat “6 Places in Europe Offering Shelter From the Crowds” (sis llocs a Europa que ofereixen refugi de les multituds), el periòdic ofereix una recopilació de ciutats europees per als turistes nord-americans que vulguen fugir de les multituds. El reportatge –que descriu València com una dosi d’encant mediterrani menys frenètica– resumeix la història de la ciutat i posa l’accent principalment en la seua arquitectura, de la qual destaca la combinació d’estils gòtic, romànic, renaixentista i barroc de la ciutat.
Entre els edificis històrics que més criden l’atenció de la publicació hi ha la catedral, de la qual destaca la mescla d’estils arquitectònics. També la Llotja, que descriu com un recordatori impressionant de la importància mercantil de la ciutat. El reportatge també destaca el modernisme “extraterrestre” de la Ciutat de les Arts i les Ciències de Santiago Calatrava, així com barris com el Carme o Russafa, que descriuen com a “bulliciosos” i “plens de galeries, cafés i atractiu art de carrer”.
Del turisme cultural al turisme de “borratxera”
No obstant això, sembla que la imatge positiva a l’estranger no és una cosa comuna a totes les ciutats de la Comunitat Valenciana; la bona imatge de València ressenyada per la publicació The New York Times té poc a veure amb el perfil que feia el tabloide britànic Daily Mirror sobre la ciutat alacantina de Benidorm fa a penes unes setmanes. Davant del reclam per a un tipus de turisme cultural que busca fugir de les aglomeracions de la capital, la imatge que els anglosaxons tenen de Benidorm sembla ser la d’un paradís per al turisme de borratxera.
El digital sensacionalista afirmava en un reportatge que la ciutat era la destinació preferida per a molts dels seus compatriotes i narrava els desfasaments dels seus jubilats a la ciutat alacantina. En el text, el digital assegurava que durant els últims anys s’ha produït un repunt dels jubilats britànics que trien la ciutat costanera alacantina per a submergir-se en taboles de “sexe, drogues i alcohol”.
Aquesta imatge tan nociva ja l’han combatuda unes quantes associacions de residents i comerciants britànics de Benidorm, que han demostrat la falta de veracitat de moltes de les afirmacions d’aquesta mena de tabloides sensacionalistes. L’últim cas en què es va poder demostrar la falsedat d’una de les informacions llançades per un d’aquests mitjans va ser el cas de l’existència de bandes que es dediquen a drogar turistes d’aquell país per robar-los les pertinences.
Econòmicament solvents
També el Financial Times es fa ressò de la situació econòmica per la qual ha travessat la Comunitat Valenciana durant els últims anys. La publicació, referent informatiu dels inversors internacionals, lloava el canvi de gestió que va arribar amb el canvi polític i situava València com a exemple de la recuperació econòmica d’Espanya.
En un reportatge titulat “Del boom al crac, i tornem a començar”, la publicació econòmica afirma que el país està eixint de la crisi gràcies a doloroses reformes i fa un recorregut per la “ruta del balafiament” valenciana. La Ciutat de les Arts i les Ciències, la Copa de l’Amèrica, el circuit de Fórmula 1… dues dècades d’història econòmica que el Financial Times descriu com “congelada en formigó, acer i vidre”.
0