El port de València s'exposa a una multa de Brussel·les per eliminar un dic finançat amb fons europeus
La segona fase de l'ampliació nord del port, les obres del qual i la seua explotació ha tret a concurs l'Autoritat Portuària de València (APV) podria implicar conseqüències legals amb la Unió Europea en forma de penalització econòmica.
Segons ha comprovat eldiario.es amb documentació de la pròpia APV, la primera fase de l'ampliació executada fa nou anys va tindre un cost de 203 milions d'euros, dels quals la Comissió Europea va aportar 74 milions.
La primera fase de l'ampliació nord del port de València va comportar la creació d'una nova dàrsena mitjançant l'execució d'un dic d'abric, un contradic i una esplanada per a instal·lacions i apilament de càrrega, així com l'actual moll de creuers.
No obstant això, tal com ha avançat eldiario.es, part d'aquestes infraestructures se suprimiran en la segona fase per una modificació del projecte que té per objectiu dedicar tota l'ampliació nord al trànsit de contenidors, la qual cosa implica el trasllat de la terminal de creuers del seu actual emplaçament a les drassanes de Boluda.
Aquesta modificació implicarà l'eliminació de diferents recintes ja construïts en la primera fase del projecte i finançats en part amb els 74 milions dels fons de cohesió europeus, entre ells el moll de creuers i el contradic nord.
Una situació que podria implicar una sanció de Brussel·les donat que segons el reglament de la Comissió Europea (article 98.1), “incumbirà en primer lloc als Estats membres la responsabilitat d'investigar les irregularitats, havent d'actuar quan hi haja proves d'una modificació important que afecte la naturalesa o a les condicions de desenvolupament o de control de les operacions o dels programes operatius”, és a dir, que davant un canvi en les condicions per les quals es van donar les ajudes, com en aquest cas podria ser l'eliminació d'una part dels elements finançats, tant el Govern d'Espanya com la pròpia Comissió podrien reclamar la devolució de l'ajuda atorgada.
El Consell ja va patir una penalització quan només iniciar-se la legislatura l'any 2015, va rebre una notificació de sanció d'Europa de 6,2 milions d'euros per la deficient tramitació en unes ajudes agrícoles atorgades en l'època de Camps com a president de la Generalitat.
A més, com ja va informar aquest diari, l'eliminació del moll de creuers i del contradic, unit a la prolongació del dic nord prevista en la segona fase de l'ampliació del port no estaven contemplades quan l'any 2007 el Ministeri de Medi Ambient va emetre la declaració d'impacte ambiental favorable, ja que es va produir sobre el projecte original.
Malgrat aquestes substancials modificacions, des de l'Autoritat Portuària de València han argumentat que els informes ambientals són preceptius per a noves obres, no per a llevar instal·lacions ja existents i han afegit que els materials del contradic es reutilitzaran en una altra zona del port.
0