Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Peinado multiplica los frentes del ‘caso Begoña’ sin lograr avances significativos
El miedo “sobrenatural” a que el cáncer vuelva: “Sientes que no consigues atraparlo”
OPINIÓN | 'En el límite', por Antón Losada

El Port de València té en tràmit cinc expedients relacionats amb la polèmica ampliació

Fum procedent de diversos vaixells del port de València.

Carlos Navarro Castelló

0

Sense que el Ministeri de Transports s’haja pronunciat sobre si la polèmica ampliació nord del port de València requereix d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) que avalue si els canvis introduïts sobre el projecte original poden tindre algun tipus de conseqüència mediambiental, la realitat és que l’Autoritat Portuària (APV) no ha frenat les diferents tramitacions administratives per a tirar avant el projecte, excepte les obligades fa poc per la crisi sanitària.

Així es desprén de la resposta del Govern al senador valencià de Compromís, Carles Mulet, pel que fa als contractes i els expedients administratius en curs relacionats amb el megalòman projecte que preveu duplicar la capacitat actual de magatzematge i moviment de contenidors del port, que actualment està al voltant de cinc milions l’any.

Segons la documentació facilitada, l’APV tramita en aquests moments cinc contractes o expedients vinculats amb l’ampliació.

El primer és l’“expedient d’atorgament de concessió de domini públic portuari per a la construcció i explotació de la nova terminal de contenidors en l’ampliació nord del port de València”, que està en aquests moments “pendent del tràmit d’audiència previ a dictar resolució finalitzadora del procediment”, és a dir, està pendent d’adjudicar a la companyia TIL, filial d’MSC.

Aquest tràmit estava previst per al mes de març passat, però va quedar paralitzat en decretar-se l’estat d’alarma, per la qual cosa està previst que s’execute una vegada acabe aquesta situació excepcional.

El segon dels expedients en curs és la contractació de la “campanya de reconeixement geotècnic i arqueològic subaquàtic per al desenvolupament del projecte constructiu del moll de contenidors de l’ampliació nord del port de València”, que, segons la documentació, està en aquests moments en “execució”.

Un altre dels contractes que està en marxa és l’“estudi del Centre d’Estudis de Ports i Costes (CEPIC)-Centre d’Estudis i Experimentació d’Obres Públiques (CEDEX) de maniobrabilitat, agitació 3D, vaixells atracats i prolongació del dic de recer”. En aquest cas, està “acabat, però pendent de concloure l’estudi de maniobres paralitzat pel tancament del CEDEX motivat pel coronavirus”.

El quart expedient es refereix a la contractació del servei de “redacció del projecte constructiu del moll de contenidors de l’ampliació nord del port de València”. La redacció està en execució en aquests moments.

Tal com va informar eldiario.es, s’adjudicarà la concessió de la terminal abans que es presente el projecte constructiu, la qual cosa podria suposar reclamacions milionàries per part de l’adjudicatari (TIL) si finalment el projecte acabara en els tribunals i no s’arribara a executar.

En aquest sentit, tant entitats ecologistes i veïnals com la mateixa consellera d’Emergència Climàtica, Mireia Mollà, han advertit que acudiran a la justícia si finalment no es du a terme una altra DIA.

El cinqué contracte en tràmit es refereix al “servei per a l’estudi de solucions i redacció del projecte constructiu per a l’adequació del dic nord del port de València”, que està pendent de la signatura.

Per al senador Carles Mulet, “els projectes que estan redactant per evitar la nova declaració d’impacte ambiental, i que modificarien alguns paràmetres coneguts (i rebutjats) de l’ampliació nord prevista, haurien de tornar a exposició pública. I prèviament donar resposta a les al·legacions rebudes per la ciutadania, partits polítics (Compromís) i els informes de l’Ajuntament i la Conselleria de Transició Energètica”.

Les modificacions principals que inclou el projecte d’ampliació i que no estarien emparades per la DIA del 2007 són el canvi d’ubicació de la nova terminal de contenidors, que es trasllada a l’actual dic de recer, fet que incrementarà l’impacte paisatgístic des de les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Això, al seu torn, obliga a traslladar la terminal de creuers de la ubicació actual mar endins a les drassanes de Boluda, al costat del barri de Natzaret, amb l’impacte ambiental que comporta en matèria d’emissions per als veïns dels poblats marítims.

A més, es preveia prolongar 500 metres l’actual dic de recer, suprimir el contradic, fer un dragatge a la vora de les platges del Saler per guanyar profunditat en l’accés al port i l’increment de materials de rebliment en quatre milions de metres cúbics. El port finalment va renunciar a fer els dragatges i a prolongar el dic.

Etiquetas
stats