Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El Govern imposa al port de Vigo un informe ambiental ordinari per a millorar els seus accessos, mentre dilata la decisió sobre el de València

Imagen aérea del puerto de València

Carlos Navarro Castelló

València —

0

“És necessari el sotmetiment al procediment d’avaluació ambiental ordinària del projecte ‘Reordenació d’accés a la Zona Portuària de Rande des de la N-552’, ja que es preveuen efectes adversos significatius sobre el medi ambient”.

Això diu la resolució del Ministeri de Transició Ecològica (publicada en el BOE el 25 de desembre), després de sol·licitar-li el de Foment avaluació d’impacte ambiental simplificada, tal com pretenia l’Autoritat Portuària de Vigo, per a les obres de millora dels accessos als molls que té al voltant del pont de Rande, ja a l’interior de la cala de San Simón, zona protegida del fons de la ria de Vigo inclosa en la Xarxa Natura 2000.

El departament que dirigeix la ministra Teresa Ribera obliga així a fer una avaluació ambiental ordinària del projecte, més detallada i garantista amb el medi ambient, per a identificar i minimitzar millor els seus impactes. Aquest tipus d’estudis també requereixen un termini més ampli per dur-se a terme, que pot anar des de tres anys a cinc.

La imposició per part de Transició Ecològica d’una avaluació ambiental ordinària, i no la simplificada que pretenia l’Autoritat Portuària de Vigo presidida pel popular Enrique López Veiga, arriba després que fa dos anys la justícia ja haguera anul·lat el Pla d’Usos del port per haver-lo aprovat sense avaluar-ne l’impacte ambiental, malgrat que afectava precisament aquest espai protegit. Al mateix temps, l’Autoritat Portuària està planificant més de 200.000 metres quadrats de nous rebliments.

En el cas de l’ampliació del port de València, una obra de moltíssima més envergadura que preveu duplicar la capacitat, el Govern continua sense pronunciar-se sobre si cal una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) que substituïsca la del 2007, a la vista de les modificacions tan importants que ha experimentat l’avantprojecte aprovat el 2018 respecte de l’original.

Un seguit de canvis que no és menor. Tal com ha informat eldiario.es, impliquen prolongar 500 metres el dic de recer actual, eliminar el contradic actual, traslladar a les drassanes de Boluda la terminal de creuers i canviar la configuració dels molls, que es destinaran íntegrament al trànsit de contenidors.

Tant l’Ajuntament com la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria d’Emergència Climàtica, van demanar l’estiu passat als ministeris de Foment i de Transició Ecològica que es faça una altra avaluació ambiental, petició que han acompanyat de diversos informes tècnics que evidencien que no té res a veure el projecte inicial d’ampliació que va obtindre la DIA favorable el 2007 amb l’avantprojecte aprovat fa dos anys, a més d’advertir sobre possibles afeccions paisatgístiques i ambientals per la quantitat més elevada de l’àrea de dragatge i de la profunditat de gran importància prevista.

No obstant això, el port de València ja va advertir que tirarà avant amb la tramitació per a executar l’ampliació nord sense una altra DIA, ja que considera que la del 2007 continua estant en vigor, per tal com les modificacions previstes estan a l’interior dels dics de recer.

Fa poc, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va afirmar que caldria una altra DIA si el projecte no és “estrictament” igual que el del 2007. El seu departament ha sol·licitat informació tècnica i jurídica sobre l’expedient de l’ampliació nord del port de València per dirimir si ha de pronunciar-se el Ministeri de Transició Ecològica –que dirigeix Teresa Ribera– sobre la necessitat de sotmetre el projecte a més avaluacions d’impacte ambiental.

Etiquetas
stats