El Corredor Mediterrani: una prioritat per a la Generalitat i el PP..., però separadament
Si hi ha res que tenen en comú la Comunitat Valenciana, Catalunya, Múrcia i Andalusia és la necessitat que el Govern central (que continua en funcions al cap de set mesos) impulse definitivament el Corredor Mediterrani, una infraestructura que sembla clau per als interessos comercials de les quatre comunitats autònomes, que concentren el 50% del PIB nacional, el 50% de les exportacions i el 60% de l’activitat portuària espanyola. Es tracta d’una reivindicació que comparteixen el Partit Popular i la Generalitat Valenciana, amb el Partit Socialista al capdavant, si bé ho fan separadament.
El Consell ha insistit (sense èxit) fins a la sacietat davant de la ja exministra de Foment Ana Pastor –va assumir la presidència del Congrés dels Diputats fa a penes una setmana– en la necessitat d’agilitzar les actuacions i les inversions en el Corredor Mediterrani. Per això, la seua marxa com a responsable de Foment va ser rebuda com una bona notícia pels membres de l’executiu valencià, que confien que el nou ministre siga més receptiu amb aquestes demandes. Pastor, en la seua última visita a València com a responsable de Foment, va eludir comprometre’s donant dates de finalització de les obres del tercer fil.
En els últims mesos, el president Ximo Puig ha mantingut trobades amb els presidents de Catalunya (Carles Puigdemont), Andalusia (Susana Díaz) i Múrcia (Pedro Antonio Sánchez) amb l’objectiu de fer front comú en una reclamació que sens dubte beneficia les quatre comunitats afectades pels retards en el desenvolupament d’una infraestructura clau. Com ha dit el cap del Consell més d’una vegada, és “una autèntica vergonya” que l’executiu central no assumisca com a pròpia aquesta reivindicació tan important.
‘Junts pel Mediterrani’
I mentrestant, els populars fan la guerra pel seu compte i impulsen iniciatives de partit relacionades amb el Corredor Mediterrani. L’última ha tingut lloc aquest mateix dilluns, quan els dirigents del PP a la Comunitat Valenciana (Isabel Bonig), Catalunya (Xavier García Albiol), Andalusia (Juan Manuel Moreno Bonilla) i Múrcia (Pedro Antonio Sánchez, també president de la regió) rubricaven a Cartagena el pacte ‘Junts pel Mediterrani’ en defensa del Corredor, així com d’un finançament millor.
D’aquesta manera, els líders populars han insistit a reclamar una connexió ferroviària millor des d’Algesires fins a Girona, que consideren clau per a l’impuls econòmic de les quatre comunitats. L’acte també ha servit per a exigir un pacte nacional de l’aigua i un finançament autonòmic millor, però també per a defensar la unitat d’Espanya. El culpable principal de tots aquests problemes per als líders del PP, com no podia ser d’una altra manera, és el Partit Socialista.