Ribó i Oltra insisteixen en una altra avaluació ambiental per a l’ampliació del port després de dividir-se el vot de Compromís
L’alcalde de València, Joan Ribó, i la vicepresidenta de la Generalitat Valenciana, Mónica Oltra, es van reunir dimarts en les dependències de l’alcaldia de l’Ajuntament.
La trobada es va produir tan sols 24 hores després del consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV) en què es va donar el vistiplau al plec de condicions per a redactar el projecte de la futura terminal de creuers, tot i que el vot de Compromís es va dividir de manera sorprenent.
El primer edil hi va votar a favor, mentre que Iván Castañón, company de partit i estret col·laborador d’Oltra com a secretari autonòmic d’Igualtat, va ser l’únic que hi va votar en contra.
Els membres socialistes del consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV) designats fa només uns dies per la Generalitat Valenciana, en concret, l’eurodiputada Inmaculada Rodríguez-Piñero, que repeteix com a consellera, i l’alcaldessa de Gandia, Diana Morant, no van assistir a la reunió i van delegar el seu vot favorable en el president de l’APV, Aurelio Martínez.
Encara que la reunió entre Ribó i Oltra no tenia res a veure amb aquest assumpte, el fet que els dos representants de Compromís emeteren un vot de signe diferent va causar expectació.
Després de la trobada, tots dos van insistir que la seua posició sobre l’exigència d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) per al projecte d’ampliació del port no ha variat i van tornar a exigir-ho al Ministeri de Transport i Mobilitat (abans Foment), entitat que ha de determinar si és preceptiu o no aquest tràmit.
Oltra va argumentar la necessitat de la DIA en el fet que entre els canvis que s’han introduït sobre el projecte original destaca que la nova configuració dels molls necessita l’ús de 4 milions de metres cúbics més de material de rebliment dels previstos en la DIA del 2007: “Seria molt inconscient no plantejar-se si una obra com aquesta no suposarà un augment de l’impacte ambiental significatiu amb les modificacions que s’hi han introduït en aquests dies que estem veient l’efecte del temporal a les platges del sud”.
Oltra ha afegit: “És fonamental que es demane aquesta nova DIA que analitze quin impacte tindrà l’obra a les platges del sud, a l’Albufera, perquè si ja quasi ha desaparegut la platja del Saler, la Devesa és una franja molt estreta i si se salinitza l’Albufera, adéu al cultiu d’arròs; això quants llocs de treball pot destruir? Per no parlar del parc natural o dels ocells que hi nien o de l’hostaleria o del turisme”.
De la seua banda, Ribó va justificar el seu vot favorable a la terminal en el fet que “les votacions van en funció de la institució que representem, no del partit a què pertanyem”.
En aquest punt, va explicar que treballaven amb l’APV durant dos anys sobre els requisits ambientals que havia d’incloure la terminal per a obtindre el vistiplau de l’Ajuntament i que tots es tindran en compte.
Entre aquests requisits, destaquen que es garantisca que els vaixells apagaran els motors i es connectaran a la xarxa elèctrica una vegada atraquen en la futura terminal, que els criteris ambientals tinguen un pes d’un 25% a l’hora d’adjudicar el projecte i no del 4% com figurava en el plec, que els nous edificis que s’hi construïsquen siguen autosuficients en matèria ambiental, que s’instal·len plaques fotovoltaiques i que en la zona d’aparcament hi haja places amb carregadors per a vehicles elèctrics.
Ribó, al contrari que Oltra, va voler desvincular la terminal de creuers amb l’ampliació nord: “Això és una altra cosa, el meu vot sobre l’ampliació nord és molt clar i definit”, en referència a la seua oposició mentre no es faça una altra DIA.
No obstant això, la nova ubicació de la terminal en les drassanes de l’antiga Unión Naval (al costat del barri de Natzaret), la titularitat indirecta del cent per cent de les accions de la qual és de Boluda Corporación Marítima (BCM), forma part del reguitzell de canvis introduïts en el projecte d’ampliació del port pels seus responsables actuals, amb Martínez al capdavant, i és un dels motius que justifiquen la necessitat d’una DIA.
Per aprovar aquest trasllat de la terminal de la zona nord a les drassanes de Boluda, l’APV va aprovar una compensació a l’empresari mitjançant una concessió de 35 anys per a construir dues torres d’oficines de 13 pisos a canvi de rescatar la de les drassanes d’Unión Naval que ja no utilitzava i el contracte de la qual expirava el 2027.
0