Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Sagunt, la clau perquè València aconseguisca ser el tercer port d'Europa

Vista aèria del port de Sagunt

Toni Cuquerella

0

Durant aquests dies l'actualitat que es refereix al port de València ronda sobre l'ampliació i l'accés nord, i la sostenibilitat ambiental d'aquests projectes. Però l'objectiu de convertir-se en el tercer port d'Europa passa tant pel seu creixement com per la modernització dels seus accessos i això no es limita al recinte de València, sinó que la clau està en la localitat veïna del nord: Sagunt.

Els reptes de creixement tenen també les seues dues propostes, d'una banda créixer cap al nord amb la tercera dàrsena de Sagunt, un projecte del qual es parla des de fa 15 anys, i d'altra banda vehicular l'accés a València a través d'una estació intermodal ferroviària.

Pel que respecta a la tercera dàrsena aquesta s'ha vinculat històricament a un anquilosat durant anys desenvolupament del polígon empresarial Parc Sagunt, i ara, una vegada completada la primera fase el port se sent preparat per a pegar el bot. Així, la tercera dàrsena, un projecte calculat en 600 milions d'euros, suposarà dotar a Sagunt de 197 noves hectàrees de superfície amb tres nous molls amb 3.290 metres lineals. La nova dàrsena tindria així 700 metres d'amplària amb un calat interior de 20 metres.

Quant a l'accés nord s'ha generat un cert conflicte en discrepar l'alcalde Ribó del projecte de construir un túnel com va proposar el mateix president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, un túnel que serviria per al trànsit rodat de camions i que Ribó no veu amb bons ulls. L'alcalde de València aposta per construir una estació intermodal a Sagunt per a trens, enclavament estratègic ja que en aquest punt conflueixen tant el Corredor Mediterrani com l'eix Cantàbric-Mediterrani entre Santander i Sagunt, integrant-se així en la línia europea de l'enfortiment del transport ferroviari.

La plataforma intermodal ferroviària de Sagunt té un desenvolupament que depén així tant del corredor Mediterrani -que connecta amb els trens procedents d'Europa-, com la de l'eix Cantàbric-Mediterrani. Aquest node permetria coordinar des de Sagunt l'accés nord via ferrocarril al port de València. No obstant això és una situació coneguda i que llastra l'activitat saguntina, així una de les seues principals fortaleses, el transport de vehicles és molt valorat per la patronal de fabricant d'automòbils Anfac, que ho situa en segon lloc de tots els ports espanyols, únicament superat per Santander, i que en el seu informe anual torna a assenyalar la no disposició d'una connexió ferroviària com la seua principal tara.

Sagunt, a 25 quilòmetres de València, és la perxa que ha de servir per continuar escalant en la seua projecció de creixement a Europa i situar-se després de Rotterdam (Holanda) i Anvers (Bèlgica).

Etiquetas
stats