Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La naviliera que projecta l’ampliació del port de València és la huitena empresa més contaminant d’Europa

Emissions dels vaixells al port de València.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

“El transport marítim europeu és una gran font d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEH) i contaminació de l’aire. El sector va emetre al voltant de 139 milions de tones de CO₂ el 2018 i una anàlisi recent ha demostrat que la seua contribució a la contaminació de l’aire pot ser més gran que la de tots els vehicles de passatgers a Europa.”

Així arranca un informe de la federació Transport & Environment, de la qual forma part Ecologistes en Acció entre altres organitzacions, sobre el pes de la contaminació del trànsit marítim a la Unió Europea.

Segons l’estudi, la naviliera Mediterranean Shipping Company (MSC), que projecta l’ampliació del port de València, s’ha unit a les centrals elèctriques de carbó i a Ryanair en la llista de les 10 empreses que més CO₂ emeten d’Europa.

En concret, el document adverteix que “MSC, la segona companyia de transport de contenidors més gran del món, va emetre més d’11 milions de tones de CO₂ el 2018, fet que la situa en la huitena posició del rànquing de les empreses més contaminants d’Europa, juntament amb algunes de les plantes de carbó més intensives en CO₂”.

A més, posa en relleu que les empreses europees dominen la flota mundial de contenidors, la qual cosa també es reflecteix en la seua participació relativa de les emissions marítimes de la Unió Europea (UE): “els quatre principals emissors més grans de contenidors són europeus, és a dir, MSC, Maersk i CMA CGM Group; aquestes tres companyies són responsables de més de la meitat de les emissions de portacontenidors d’Europa”.

Segons l’estudi, les emissions de CO₂ de vaixells del Regne Unit, Espanya, Suècia i Finlàndia el 2018 van ser més elevades que les emissions de tots els turismes matriculats en 10 o més de les ciutats més grans de cada país, respectivament.

Entre les causes d’aquesta situació, l’informe destaca que, actualment, el transport marítim és l’únic sector que encara no contribueix als objectius i els esforços de reducció d’emissions de la UE.

Com a resultat, les emissions sectorials han augmentat al voltant de 26 milions de tones de CO₂ o un 19% des del 1990.

A més, “el sector està beneficiant-se d’acord amb la legislació de la UE de 24.000 milions d’euros per any en subsidis d’impostos als combustibles fòssils per a transports internacionals, així com de les exempcions d’impostos de passatge (vaixells de passatge), IVA i impostos corporatius”.

El projecte de MSC per al Port de València

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) va publicar el dissabte 23 de novembre la proposta de la firma Terminal Investment Limited (TIL), filial del grup MSC, per a equipar i gestionar per mitjà d’una concessió de 50 anys la futura terminal de contenidors amb una inversió de 800 milions d’euros, després de donar el vistiplau a la proposta el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV), amb el vot en contra de l’alcalde de la ciutat, Joan Ribó, que va anunciar la presentació d’al·legacions perquè entén que el projecte ha de tindre una altra declaració d’impacte ambiental.

Segons el projecte mediambiental de TIL, 1.752 camions entraran cada dia a la terminal nova (635.000 l’any), per bé que la previsió era que es duplicaren els 7.000 que actualment accedeixen cada dia al recinte portuari, tal com en el seu moment van assegurar des de l’associació de directius i empresaris logístics Propeller València.

La proposta de la companyia també inclou una aposta pel ferrocarril, amb la construcció d’unes platges de vies en amplada ibèrica i amplada internacional amb capacitat per donar entrada i eixida a 10 trens per dia (2.980 l’any), la qual cosa donaria capacitat per a atendre un percentatge de càrrega local de fins al 38% del total de contenidors, percentatge àmpliament superior al projectat en el Pla de Negoci (29%).

La longitud total de moll projectat serà de 1.970 metres, tindrà amb cinc llocs d’atracament i 22 grues portainer operades per control remot amb capacitat per a donar servei a vaixells portacontenidors fins a 24.000 TEU (mesura que equival a un contenidor normalitzat de 20 peus). El moll tindrà una capacitat de 5 milions de TEU anuals.

Etiquetas
stats