L'Agència Antifrau alerta de duplicitats amb el projecte de llei de Prevenció de Males Pràctiques del Consell
L'Agència Antifrau ha emés un informe en el qual realitza una sèrie d'observacions al projecte de llei d'inspecció general de serveis i del sistema d'alerta per a la prevenció de les males pràctiques en l'Administració autonòmica i el seu sector públic instrumental (llei de Prevenció de Males Pràctiques), admés a tràmit per les Corts el mes de febrer passat.
L'organisme que dirigeix Joan Llinares al·lega que el cas que la norma regule la protecció del denunciant, “ens trobaríem davant una doble regulació i una possible duplicitat d'òrgans, i això sense oblidar que està pendent d'elaboració i aprovació un estatut estatal de protecció a la persona denunciant”.
En opinió de l'Agència Antifrau, la coexistència de regulacions diferents d'aquestes figures jurídiques -la protecció del denunciant-, es produeix un “alt nivell d'inseguretat jurídica”, a més de confusió i de generar “desigualtat de tracte”. Per exemple, algú que denúncia pràctiques dolentes o irregularitats en una conselleria podria sol·licitar protecció a la pròpia agència i a l'òrgan competent del Consell, “generant-se conseqüències legals molt diferents en un i un altre cas”.
Adverteix l'informe que les conseqüències derivades de la protecció del denunciant i els drets reconeguts són “molt inferiors” en el cas de la llei de Prevenció de Males Pràctiques, la qual cosa suposaria un “tracte perjudicial” per a qui denuncie davant la Inspecció General de Serveis i una “greu reculada” en els objectius aconseguits ja en la Comunitat Valenciana. Es refereixen a la llei de l'Agència Antifrau i l'aplicació “pràcticament immediata” del seu estatut de protecció del denunciant.
En aquest sentit, recorden que la creació de la 'bústia de denúncies', la presentació de denúncies anònimes i la confidencialitat dels denunciants configura un sistema de protecció “avançat i nou” que els defensa enfront de possibles atacs i represàlies, “i permet progressar en l'eradicació del frau i la corrupció”.
Així mateix, destaquen la seua “imparcialitat i neutralitat” en tractar-se d'un òrgan independent, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar i comunicar-se amb la fiscalia i l'autoritat judicial, la qual cosa possibilita un fort grau de protecció.
Propostes
Tenint en compte aquestes consideracions, l'Agència Antifrau proposa l'eliminació completa de l'article 32 o la modificació de la seua redacció, així com l'eliminació de l'apartat 'a' de l'article 41,2 del projecte de llei en tramitació. Sobre el citat article 32, proposen eliminar totes les referències a la protecció del denunciant, que ja està regulada en la Llei 11/2016 de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció en la Comunitat Valenciana.
D'igual manera, es podria recollir el deure de confidencialitat i secret del personal de la inspecció de serveis i el seu personal de suport, i l'obligatorietat de no revelar, ni a l'administració, dependència o servei inspeccionat la identitat de la persona denunciant.
0