L'ampliació del Port de València inclou 4 milions de metres més d'arena de farciment del que preveu la DIA
“Per a la formació de les esplanades seran necessaris 19 milions de metres cúbics de material de farciment, procedents de les següents fonts: dragatge de la nova dàrsena, dragatges d'aprofundiment addicional en la zona central de la nova dàrsena, dragatge de l'ampliació en curs del Port de Sagunt, dragatge de zones exteriors (50-60 m de profunditat), dragatges de ports algerians, pedreres a l'entorn de la ciutat, i obres i demolicions en l'entorn urbà de València”.
Així consta a la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) referent al primer projecte d'ampliació nord del Port de València que data de l'any 2007 i que l'Autoritat Portuària de València (APV) manté que continua sent vàlid en l'actualitat, malgrat les modificacions substancials que s'han introduït en la configuració dels molls.
Tan importants han sigut els canvis que, segons el plec de prescripcions tècniques del nou projecte, els volums de dragatge “estaran a l'entorn dels 21,5 milions de metres cúbics i els dels farciments a l'entorn dels 23 milions”, és a dir, quatre milions de metres cúbics més del que s'estableix per la DIA.
Precisament, la conveniència de sol·licitar una nova avaluació ambiental ha generat un punt de trobada de l'Autoritat Portuària de València (APV) amb l'Ajuntament de València i la Generalitat Valenciana, tal com va quedar evidenciat en la reunió mantinguda aquest dimecres pels seus diferents representants.
L'APV manté que legalment no és necessària una nova DIA perquè les modificacions que s'han realitzat sobre el projecte inicial estan a l'interior del perímetre dels dics d'abric.
No obstant això, tant la Generalitat com l'Ajuntament han sol·licitat al Ministeri de Transició Ecològica que es pronuncie sobre si escau o no elaborar un nou informe ambiental. A més, l'alcalde de València, Joan Ribó, ha assegurat que un estudi jurídic municipal estima que sí que és preceptiva una nova DIA.
Encara així, l'APV portarà al Consell d'Administració d'aquest divendres un punt que suposa un nou pas per a avançar en l'adjudicació del projecte, malgrat que la convocatòria electoral i la constitució d'un nou Govern farà que la resolució ministerial sobre si és preceptiu o no realitzar una nova DIA es demore diversos mesos.
Això posa en evidència que l'entitat portuària segueix amb el full de ruta marcat i no esperarà al pronunciament ministerial per a aprovar el projecte.
Principals canvis en el projecte d'ampliació
L'ampliació nord implica una inversió d'uns 1.200 milions d'euros: uns 400 milions en aportacions de l'APV i entre 800 i 900 milions d'euros d'aportacions privades. El seu espai tindrà capacitat per a uns 5 milions de contenidors i està concebut per a fer front al trànsit de contenidors esperat en l'horitzó de 2050.
Com va avançar eldiario.es, la construcció de la nova terminal de contenidors ha suposat una modificació del projecte inicial en traslladar-se la terminal de creuers a les drassanes de Boluda, eliminar un contradic i prolongar 500 metres l'actual dic d'abric.
Malgrat aquests canvis, l'Autoritat Portuària de València descarta realitzar una avaluació d'impacte ambiental en considerar que legalment no és preceptiu i que l'elaborada l'any 2007 quan es va presentar el projecte continua sent vàlida.
El trasllat de la terminal de creuers de l'ampliació nord a les antigues drassanes de Boluda suposarà atorgar al president president del lobby valencià AVE (Associació Valenciana d'Empresaris) una concessió administrativa de 35 anys per a l'ocupació de 4.700 metres on construirà dues torres d'oficines i una zona d'aparcaments.
Aquest ha sigut el peatge que ha hagut de pagar l'APV per a recuperar els terrenys que Boluda tenia en concessió fins a l'any 2027, malgrat que ja fa anys que no s'utilitzen per a construir o reparar vaixells.
0