Una Marina de València cada vegada més tancada: accés de pagament a la zona sud i espais de passeig tancats
“Com temíem, la privatització de la Marina de València es tradueix en cada vegada menys espais d’ús públic i ciutadà. En aquest cas, denunciem el tancament irregular en tot l’eix que discorre paral·lel a la làmina d’aigua des de l’antiga estació marítima, al costat de l’edifici del Rellotge, fins a la Llotja de Pescadors. Entenem que incompleix la normativa del planejament urbanístic”. El president de l’associació veïnal de Natzaret, Julio Moltó, s’ha pronunciat en aquests termes després de comprovar in situ la situació d’algunes zones de passeig de la Marina de València, així com dels magatzems 4 i 5, de titularitat de l’Ajuntament, però sense ús.
L’alcaldessa de València, María José Catalá, i la presidenta de l’Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, van anunciar el desembre del 2023 la privatització per als pròxims 35 anys de la gestió d’un 47% de la Marina de València (235.000 metres quadrats de superfície), en concret els amarraments i part de la zona sud i nord, perdent així la ciutat el control unitari de l’espai i l’autonomia de què gaudia per a planificar els usos i les activitats.
Fins a aquest moment, era el Consorci València 2007, l’òrgan integrat pel Govern (40%), la Generalitat (40%) i l’Ajuntament (20%), l’encarregat d’administrar-lo, fins que es va optar per la liquidació una vegada l’Estat va condonar el deute de 380 milions que pesava sobre l’ens, amb què es van finançar les obres necessàries per a transformar l’espai i celebrar la Copa Amèrica.
Encara que el procés de liquidació de l’ens està judicialitzat, l’APV va convocar un concurs del qual va resultar guanyadora la unió temporal d’empreses (UTE) formada per Serveis Marítims Port Eivissa i Ocibar, a qui es va adjudicar l’explotació de les instal·lacions el juliol del 2024 durant un període de 35 anys.
Segons el dirigent veïnal, “l’espai públic barrat i ocupat per diverses empreses està qualificat urbanísticament com a ‘espai lliure enjardinat’ pel Pla Especial de la Marina Reial Joan Carles de l’1 d’octubre de 2014, vigent actualment”, per la qual cosa denuncia que tancar aquest espai entre les bases i la vora de l’aigua en aquest recorregut “sembla incompatible amb la qualificació urbanística d’‘espai lliure d’ús públic’”.
A més, Moltó ha recordat que aquestes bases estan en situació de “fora d’ordenació en diferit segons la normativa del Pla Especial de la Marina Reial vigent; i, per tant, entenem que no està permés actuar en la consolidació i l’ampliació de l’estructura inicial, així com els tancaments que s’han fet durant els últims anys” i ha afegit que “la renovació de les concessions dels edificis estaria subjecta a uns usos limitats previstos en la normativa del Pla Especial de la Marina Reial vigent”.
Per tot això ha exigit a l’Ajuntament que informe sobre “el possible incompliment de la normativa urbanística, la possible ocupació indeguda de l’espai públic, així com dels usos limitats pretesament incomplits per les empreses concessionàries d’aquestes bases”. A preguntes d’elDiario.es, fonts municipals es van abstindre de donar una explicació sobre l’assumpte.
Des de l’APV han informat que, en la zona entre les bases i la làmina d’aigua, es continuen mantenint dos tancaments: “L’un vinculat a l’activitat de King Marine, atorgat en el seu moment pel Consorci, juntament amb Insonmia i Zeus, i uns tancaments laterals en els carrerons que es van dur a terme precisament per seguretat dels mateixos treballadors i les instal·lacions de l’entorn davant la degradació que presentava la zona aquells anys. Així mateix, el tancament va ser sol·licitat per altres usuaris de les bases”. A més han afegit que “actualment continuen tancades tenint en compte les obres de diversos concessionaris i l’inconvenient del pas de vehicles pesants”.
Accés de pagament a la Marina Sud
L’accés a la zona sud de la Marina de València, en què hi ha diversos establiments de restauració, diversos serveis i en l’esplanada dels quals se celebren multitud de concerts, deixarà d’estar oberta al trànsit privat. Fonts de l’empresa que gestiona la Marina han assegurat que d’ací a poc s’habilitarà aparcament de pagament, per la qual cosa s’instal·larà una barrera de seguretat a l’altura de la Llotja de Pescadors. Els vianants no tindran cap problema per a accedir-hi lliurement, com s’ha fet fins ara.
Des de la companyia han justificat la mesura en les queixes que es produïen per les carreres de motos il·legals que s’hi fan de tant en tant i que posen en perill els usuaris de la zona.
Com va informar elDiario.es, aquestes carreres il·legals denunciades en el seu moment pels veïns i veïnes dels habitatges limítrofs a l’abandonat circuit urbà de Fórmula 1 de València en la part que dona al cementeri del Grau s’havien traslladat també a la Marina de València, en concret a la zona sud, entre la Llotja de Pescadors i el pont llevadís.
0