El Botànic renovarà els seus quatre consellers en el port de València en plena polèmica i podria deixar fora Vicente Boluda i J. V. Boira
PSPV i Compromís es repartiran al 50% la selecció dels seus representants que ha de proposar la Conselleria d’Infraestructures i nomenar el ple del Consell
El mandat de tres dels quatre consellers nomenats per la Generalitat el 2015 ha finalitzat, per la qual cosa es van haver d’abstindre de votar en el consell del port l’inici dels tràmits de la nova ampliació en ple terratrémol polític
Tres dels quatre membres del consell d’administració del port de València nomenats per la Generalitat el 2015 han acabat ja el seu mandat. El càrrec del quart, el president de la patronal CEV, Salvador Navarro, expirarà en breu. Divendres passat, el president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, va decidir iniciar el procés d’adjudicació a la multinacional MSC de les obres de la nova ampliació del moll Nord amb l’alcalde de València, Joan Ribó, en contra i sense que tres dels quatre consellers de la Generalitat votaren.
Així, la postura de la Generalitat i la de l’Ajuntament de València no es va veure representada o directament es va oposar a una decisió clau per al futur del port, de la ciutat i per extensió de tot l’entorn natural. I això que el vot dels quatre consellers de la Generalitat podria haver divergit, atés que entre els representants actuals amb mandats prescrits estan, a més del líder patronal Navarro; el navilier Vicente Boluda; l’eurodiputada socialista Inmaculada Rodríguez-Piñero i el comissionat per al Corredor Mediterrani, Josep Vicent Boira.
En aquests moments PSPV i Compromís han de negociar el nom dels quatre representants en el consell d’administració, consellers que seran proposats per la Conselleria de Territori i nomenats pel ple del Consell. Tant des de la conselleria que dirigeix Arcadi España com des de Compromís expliquen que hi haurà novetats en els nomenaments i que, almenys, la meitat no repetiran. “No hi haurà vetos, però a Compromís li pertoca proposar dos noms”, expliquen fonts de la coalició.
És segur que Josep Vicent Boira, que va ser proposta de Compromís, ja no seguirà en el port pels seus menesters en el Govern d’Espanya. L’altra plaça de la coalició que lidera Mónica Oltra tampoc serà per a l’eurodiputada socialista Inmaculada Rodríguez-Piñero i per al navilier i president del lobby AVE Vicente Boluda. Quedarà en mans del PSPV decidir si manté un nom empresarial i un altre de més polític o proposa dos empresaris com a representants de l’administració pública. Així, o Navarro o Boluda no tindrien el lloc en el consell d’administració assegurat.
Cal recordar que els representants empresarials tenen uns quants llocs per a designar en el port, per la qual cosa no seria necessari que la Generalitat siga la que propose empresaris. De fet, l’Administració autonòmica no ha nomenat membres de sindicats, en aquest cas també amb un lloc en la taula de l’APV.
De moment, la negociació està pendent i Aurelio Martínez continua avant sense que diversos representants no puguen votar o amb l’oposició de l’Ajuntament de València. Fonts coneixedores de la situació asseguren que en la conselleria no tenen una pressa excessiva a proposar els nous missatgers perquè no es “cremen” en un procés que consideren inevitable. Les mateixes fonts apunten que el PSPV proposarà un nom d’“oripell” que genere consens social entre els que s’oposen a la nova ampliació i els seus defensors.