Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Vox rentabiliza su salida de los gobiernos autonómicos con el PP
La Fórmula 1 que no iba a costar “ni un euro”: Ayuso sigue la estela de Camps
OPINIÓN | 'Un país sin rumbo', por Enric González

Els alts càrrecs de Mazón tocats pel fang: diversos membres del seu equip també es van desentendre de la dana

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, en un ple del Consell celebrat en en Palau de la Generalitat.

Carlos Navarro Castelló

0

El president del Govern valencià, Carlos Mazón, no va ser l’únic que es va desentendre de la dana que va deixar 229 morts a la província de València el 29 d’octubre passat. Encara que ha reiterat més d’una vegada que aquell dia tot el seu Consell va estar a l’altura de les circumstàncies, la realitat és que la major part del seu nucli dur, en alguns casos consellers amb competències relacionades amb la resposta a l’emergència, van estar absents, bé perquè no van suspendre les seues agendes o bé perquè no van ser conscients de la magnitud del que s’acostava.

S’hi afig que dos dels assessors de la seua màxima confiança, com ara el cap de gabinet, José Manuel Cuenca, i el secretari autonòmic de Transparència, Santiago Lumbreras, que haurien d’haver tret Mazón d’El Ventorro per a portar-ho al Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi) o almenys al Palau de la Generalitat, també estaven absents. El primer se’n va anar a Xàtiva a les 15.00 i ja no va poder tornar pel temporal, i el segon se’n va anar a Alacant també a mitjan matí per qüestions de treball intern relacionat amb la Generalitat.

Un fet que va generar una absència total de lideratge en la gestió de la catàstrofe. Tan sols l’exconsellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, va estar dedicada pràcticament des de primera hora a l’emergència, encara que, com ella mateixa va reconéixer, mancava dels coneixements mínims per a afrontar una situació similar.

El seu número 2, el secretari autonòmic d’Emergències, Emilio Argüeso, se’n va anar cap a les 11.00 del matí a presidir consell d’administració de la Societat Valenciana de Gestió Integral de Serveis d’Emergències (Sgise), ja amb l’avís roig activat per l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet). La reunió, de caràcter burocràtic, va mantindre dos càrrecs clau d’Emergències –Argüeso i el director general Alberto Martín Moratilla– entretinguts en assumptes aliens a la dana. No obstant això, tots dos van estar de manera presencial en la tardana convocatòria del Cecopi, des de les 17.00.

Quant a la resta dels consellers, com va revelar elDiario.es, la vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, responsable de les residències, va estar connectada al Cecopi de 17.00 a 17.40. Posteriorment, i seguint la seua agenda, se’n va anar a un lliurament de premis organitzat per la Confederació Empresarial Valenciana (CEV) i Caixa Popular. Posteriorment, va tornar a connectar-se a les 20.58.

Camarero sempre ha defés que va estar des de les 8.00 hores del matí pendent de l'evolució del temporal i donant instruccions al seu equip i que malgrat absentar-se de la reunió sempre va estar pendent de l'emergència amb el seu equip. Afig també que el seu número dos va romandre connectat al *Cecopi en tot moment i li va anar reportant la informació. En una residència de Paiporta va haver-hi sis morts. La jutgessa que investiga la dana l'ha citada a declarar en qualitat de testimoni per la importància del seu testimoniatge sobre el temps el que va estar connectada a la reunió.

El conseller d’Infraestructures i acabat de nomenar vicepresident segon, Vicente Martínez Mus, també va acudir al mateix lliurament de premis que va organitzar la CEV i a què va assistir Camarero durant la vesprada de la dana, una gala en què va ser informat telefònicament de les inundacions que començava a patir la seu central de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) situada a Paiporta. Mus es va desplaçar a les instal·lacions, però no va poder accedir-hi.

L’exconsellera d’Innovació, Indústria i Turisme, Nuria Montes, cessada després de la dana per les seues males maneres a l’hora de demanar als familiars de les víctimes que s’acostaren al recinte de Fira València on es van depositar els cadàvers, va participar la vesprada del 29 octubre de l’any passat en la gala dels Premis Alfil 2024, esdeveniment que reconeix l’aposta de les empreses i institucions de la província d’Alacant. En la seua intervenció, Montes fa al·lusió a un desig que ha demanat “mentre bufava eixos ciris” és que no passe res i que no calga lamentar la pèrdua de vides humanes “pel que estan passant els nostres conciutadans de València, que estan passant moments tremendament complicats des de primera hora del matí”. A més va afegir: “Durant la vesprada s’ha complicat moltíssim més la situació meteorològica i ara mateix tenim moltes incidències, jo tinc dues estacions de la ITV inundades amb gent dins tancada esperant el rescat dels serveis d’emergències, com estan moltes residències d’ancians. La situació és caòtica, però també hem d’estar ací reconeixent la tasca que desenvolupen les empreses premiades”.

Un altre conseller amb competències importants, com és el d’Educació, José Antonio Rovira, se’n va anar al migdia a sa casa a Sant Vicent del Raspeig (l’Alacantí) mentre els col·legis romanien oberts i la Universitat de València havia tancat les seues instal·lacions amb avís previ a tota la seua comunitat educativa. “Tenia coses a Alacant, perquè la mateixa Aemet deia que la tempesta se n’anava cap a Conca”, va justificar el conseller José Antonio Rovira.

Finalment, des de la consellera d'Hisenda que dirigix Ruth Merino han assegurat a eldiario.es que la vesprada la dana van estar ultimant els pressupostos autonòmics, que s'anaven a presentar dos dies més tard. Des de la Conselleria d'Agricultura no han contestat a les preguntes d'eldiario.es sobre la situació del conseller Miguel Barrachina la vesprada de la dana. Des del PSPV asseguren per les dades dels trajectes del seu cotxe oficial que estava a casa a les 19.30 h, hora a la qual consta la finalització del servici.

Etiquetas
stats