Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L’Ajuntament de València va reforçar el servei de teleassistència el dia de la dana després de l’Es-Alert

Un habitatge destrossat pel pas de la dana.

Laura Martínez

València —

0

L’Ajuntament de València no va reforçar el servei de teleassistència –el suport a les persones dependents–la vesprada de la dana fins que es va enviar el missatge Es-Alert. El consistori reconeix en una resposta a Compromís que durant el matí del 29 d’octubre es va avisar els usuaris de la situació meteorològica a través de les converses habituals en el servei, que presta una empresa externa, però el personal addicional no es va reforçar fins passades les 20.00.

La regidora de Compromís Lucía Beamud va interpel·lar el consistori si es va avisar els usuaris en la dana i quins protocols es van triar entre el 29 i el 30 d’octubre, després de saber-se que 37 dels morts en la dana eren usuaris del servei de teleassistència que depén de la Generalitat Valenciana. Ni a la ciutat de València ni en les seues pedanies consta cap mort dependent d’aquest servei municipal, malgrat que el reforç arribara ja amb l’alerta enviada.

El consistori reconeix en una resposta escrita que “es va mobilitzar de manera extraordinària la xarxa nacional de centres d’atenció, incorporant-se personal addicional als torns de treball des de les 20.11 del mateix 29 d’octubre, a penes onze minuts després de l’activació del Pla Autonòmic d’Emergències”. En l’escrit, la responsable de Serveis Socials de València, Marta Torrado, apunta que es van activar altres serveis complementaris, com la derivació al 112 d’emergències –malgrat que el servei va tindre greus problemes aquella nit–, modificació del protocol d’atenció a desapareguts per indicació de la Guàrdia Civil o intervenció de l’equip multidisciplinari del Programa d’Atenció a la Vulnerabilitat (psicologia, infermeria, treball social) “per a casos detectats de més risc, que va arribar a 94 usuaris/àries en les pedanies afectades”.

En la jornada del 29 d’octubre de l’any passat, segons figura en l’escrit de resposta a Compromís, “des del centre d’atenció els operadors/es del servei i en el marc de les comunicacions ordinàries (entrants i ixents) de seguiment i atenció personal es va introduir, a manera d’informació complementària i en funció de la conversa mantinguda amb la persona usuària, la situació meteorològica”. El servei de teleassistència es presta, igual que el de la Generalitat o la Diputació, a través d’una empresa externa. Consisteix en un sistema de suport per a persones dependents que gestiona una mercantil i fa seguiment de les persones usuàries per a l’atenció domiciliària.

L’escrit conclou que durant els dies del 29 al 31 d’octubre, el servei “va funcionar 24 hores en reforç estructural, i va continuar posteriorment amb seguiment actiu, reforç psicològic i gestió prioritària d’altes urgents de teleassistència a petició directa de l’Ajuntament”. “El Servei de Teleassistència, com a servei assistencial, va actuar de manera immediata, intensiva i coordinada, garantint comunicació continuada, detecció de situacions de risc, derivació operativa a emergències, suport psicosocial especialitzat i reforç tecnològic i humà, i es va mantindre operatiu més enllà de la fase crítica inicial per a assegurar la protecció continuada de la població vulnerable afectada per la dana”.

La regidora de Compromís Lucía Beamud, autora de la intervenció, ha destacat que “a poc a poc anem tenint més informació sobre la gravetat de la negligent gestió el 29 d’octubre de 2024 i com es va desatendre una alerta roja amb unes terribles conseqüències de 229 morts, 17 d’ells a la ciutat de València”. “Hui sabem que, fins que no es va activar aquella alarma tardana de les 20.11, no es van ampliar els reforços en la teleassistència, també a l’Ajuntament de València, i es va deixar en una situació d’absoluta indefensió i fragilitat i sols davant el perill de les inundacions un dels col·lectius més vulnerables: persones majors i persones amb diversitat funcional”, ha denunciat.

L’edil dels valencianistes insisteix que “és incomprensible que, tot i ser sabedora de la gravetat d’una alerta roja, no tancarà col·legis, no reforçara els equips de Policia i Bombers, no utilitzara la megafonia de les alcaldies pedànies, no vigilara barrancs i séquies com marca el protocol i ara sabem que també va deixar la teleassistència en el calaix de l’oblit”, ha lamentat l’edil valencianista.

Etiquetas
stats