Ports de l’Estat no aclareix si exigirà una altra avaluació ambiental a la polèmica ampliació portuària de València

Francisco Toledo, todavía presidente del Puerto de Castelló

"No em pronunciaré sobre la necessitat d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA), perquè és una qüestió tècnica i la llei deixa clar quan una DIA és vàlida i quan no".

Així es va pronunciar dilluns el president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, durant el debat virtual organitzat per la Fundació Scito sobre el projecte d’ampliació del port de València, en el qual també van participar el conseller de Transports, Arcadi España, el president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, i l’alcalde de València, Joan Ribó.

Toledo, que per motius d’agenda va enviar un vídeo amb la seua intervenció i, per tant, no va participar de manera activa en el debat i tampoc es va sotmetre a preguntes, va explicar que l’APV encara no ha remés “de manera oficial” l’avantprojecte aprovat, sobre el qual Ports de l’Estat i, per extensió, el Ministeri de Transports decidirà sobre la base de la legislació si escau fer una altra DIA que substituïsca la del 2007, basada en un projecte totalment diferent.

“Quan rebem tot l’avantprojecte, se’n farà un estudi i es podrà dir si cal aquesta DIA o no des d’un punt de vista tècnic; si no cal, no es farà, però si cal, es farà encara que l’execució de l’ampliació es retarde”, va afirmar Toledo.

El president de Ports de l’Estat va assegurar que l’ampliació del port de València és “necessària per una qüestió de saturació de les seues instal·lacions i també per la inversió que ja s’ha dut a terme amb els dics de recer (204 milions d’euros) que cal rendibilitzar”.

Toledo va posar en valor la retirada de l’avantprojecte de dos de les qüestions més polèmiques, com són la prolongació del dic de recer i el dragatge del canal d’accés. A més, va manifestar l’aposta per la connectivitat ferroviària dels ports: “Tan sols el 5% de les mercaderies es mouen a Espanya per ferrocarril, mentre que a Europa la mitjana és del 18%”, va assegurar.

Com va informar eldiario.es, el Govern ha frenat l’adjudicació de l’ampliació del port de València fins a determinar si necessita una altra avaluació ambiental, ja que l’APV tenia previst fer-la efectiva el mes de març passat.

Quant a la resta dels compareixents, tant Ribó, com Martínez i España han defensat les seues posicions habituals.

Ribó va insistir en la necessitat de la DIA per l’impacte paisatgístic que implicaran les grues des de les platges del Cabanyal i la Malva-rosa i va afegir l’impacte que tindrà a la ciutat i en l’àrea metropolitana l’augment del trànsit rodat, així com el projecte de l’accés nord: “Si cal fer-ho, caldrà avaluar el cost ambiental”, va afirmar.

En aquest sentit, Martínez, que va defensar la necessitat de l’ampliació sense necessitat d’una altra DIA, es va esforçar a separar el projecte d’ampliació i de l’accés nord en afirmar que “són projectes diferents” i va xifrar en uns 1.500 els camions que l’usarien procedents del nord.

Tal com va informar aquest diari, l’avaluació ambiental de la polèmica ampliació, que no inclou l’accés nord, xocaria amb la normativa europea.

El conseller Arcadi España, de la seua banda, va defensar el compromís del Consell en la lluita contra el canvi climàtic, però no obstant això tampoc es va pronunciar sobre la necessitat d’una altra DIA per a l’ampliació. Espanya va apostar per fomentar el diàleg i la participació en la presa de decisions: “El port no pot actuar com si fora una illa, ha d’actuar amb una visió de tota la Comunitat Valenciana”.

Etiquetas
Publicado el
29 de junio de 2020 - 22:43 h

Descubre nuestras apps

stats