El PP de València recupera l'urbanisme de l'època de Rita Barberá a El Grau
LLEGIR EN CASTELLÀ
El PP valencià ja fa dècades que somia ‘obrir’ la capital a la mar. Una connexió del centre amb la façana marítima a través d’una gran avinguda. Va ser un dels projectes faraònics de l’exalcaldessa Rita Barberá, una de les seues icones, que es va topar amb l’oposició del Cabanyal i l’articulació de moviments ciutadans. En aquesta expansió, en plena eclosió del circuit urbà de Fórmula 1, es projectava també el PAI del Grau, la creació d’un nou barri que obriria l’últim tram de l’Albereda i l’avinguda de França. Les retallades i la falta de pressupost van llastrar els somnis dels populars, que perdrien les eleccions següents.
Després del parèntesi de dos mandats d’esquerres, en què Compromís i el PSPV van tractar de modificar el projecte, el PP de María José Catalá torna a enarborar aquesta bandera. L’aliança de les esquerres va advocar per la renaturalització del circuit urbà de Fórmula 1, uns 2.000 metres quadrats més de zones verdes i 35.000 metres més d’espais per als vianants. El projecte no va arribar a desplegar-se i l’executiu entrant, del PP amb suport de Vox, va deixar caducar l’avaluació ambiental per a reprendre el model del 2010. El PAI del Grau és un projecte en eterna discussió, amb disputa sobre les torres, la quantitat d’habitatge i les zones verdes.
On hi havia un circuit de Fórmula 1, ara hi ha barraques i una pista per a carreres il·legals. En una dècada–les obres d’urbanització no arrancaran fins d’ací a dos anys–, hi haurà uns 3.200 habitatges nous –700 dels quals socials–-, entre 20 i 40 altures, oficines, una gran torre de 42 metres, un gran parc que duplicarà els vivers i fins i tot s’han promés canals navegables. El planejament urbanístic, privatitzat en el primer any de govern de María José Catalá i desenvolupat per Atitlan, canviarà el delta verd per una macrorotonda i eliminarà 100 habitatges socials respecte del que preveia l’anterior equip, liderat per Joan Ribó, segons ha denunciat l’oposició. El projecte de l’edil d’urbanisme llavors, la socialista Sandra Gómez, preveia 700 habitatges públics, mentre que l’actual en deixa 534 de protecció pública (HPP) i 250 de residencial dotacional. Els habitatges a penes ocupen un 14% de l’espai de tot el PAI i només seran protegits una quarta part, malgrat l’emergència residencial de la ciutat.
El PAI disposarà de dos depòsits de tempestes de 6.000 metres cúbics, que serviran per a prevenció d’inundacions i per a fer sostenible el reg amb ús de pous, i reserva 45.000 metres quadrats per a dotació pública per a serveis municipals. La futura urbanització, destaca el consistori, disposarà de més de 3 quilòmetres de carril bici i 430 escocells als seus carrers.
La secretària general del PSPV de València, Pilar Bernabé, va criticar que el PAI té “una altra cosa marca de la casa” de Catalá i ha censurat així que s’haja optat per “llevar zones verdes i donar espai als cotxes”. “És una altra oportunitat perduda de regenerar la ciutat, de fer una ciutat més habitable”, va assenyalar. Sobre el circuit urbà, que l’esquerra preveia convertir en un camí “biosaludable”, es mantindran els vials. L’Ajuntament no ha concretat quina part del deute de la Fórmula 1, uns 42 milions d’euros, assumeixen els promotors i què quedarà per a les arques públiques.
En Compromís, la portaveu Papi Robles va censurar que “Catalá prefereix acontentar les constructores abans que ampliar el parc públic d’habitatge. És una fórmula que ja hem vist que vol aplicar a Benimaclet i que ara torna a posar damunt la taula al Grau”. La coalició va insistir que, amb el projecte, “els interessos generals de la ciutat i la ciutadania queden supeditats a les grans constructores, que, al capdavall, són els que dissenyen el futur de la ciutat. Catalá tenia una oportunitat d’or d’incrementar l’habitatge de protecció pública al Grau, però es conforma amb un nombre massa curt”, va concloure la portaveu.
0