Mulan, una eina d'educació a distància per a superar la suspensió de les classes presencials pel coronavirus
El passat 13 de febrer es va comunicar la primera defunció a València d'un pacient amb coronavirus, un home de 69 anys que havia viatjat a Nepal. Des d'aleshores, les coses han canviat molt a Espanya, amb més de 11.000 contagiats en tota Espanya -més de 700 d'ells a la Comunitat Valenciana- i més de 500 morts -una vintena d'ells valencians-, la qual cosa va portar al Govern a decretar divendres passat l'estat d'alarma i una quarantena generalitzada. Aquesta situació obliga a tots els ciutadans a confinar-se a casa -llevat d'aquells motius recollits en l'estat d'alarma- , i per tant també als estudiants en totes les seues etapes educatives, des d'infantil fins a la universitat.
Davant aquesta situaició, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha conformat un pla d’acció per a l’acompanyament en l’educació a distància en totes les modalitats, cursos i cicles de l’educació valenciana per fer front a la suspensió temporal de les classes presencial amb motiu de l’alerta sanitària causada pel virus COVID-19.
Així, i amb l’assessorament dels experts de la direcció general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) de la Generalitat, Educació ha desenvolupat un pla unificat de docència digital per tal d’impartir de manera no presencial les activitats i la formació corresponents a les diverses etapes escolars.
Les sigles d’aquest model unificat lectiu d’activitats no presencials, ‘Mulan’, formen l’acrònim que recorda a la llegendària heroïna xinesa Hua Mulan del segle VI que simbolitza la lluita de tot un poble contra l’invasor: “A això aspira a ser ‘Mulan’, el símbol del fet que treballant conjuntament podem guanyar la batalla al COVID-19 tal com està fent el poble xinés”, subratlla el conseller Vicent Marzà.
“Hem de fer tots els esforços per tal de garantir l’accés a un dret fonamental com és l’educació per les extraordinàries circumstàncies en les quals ens trobem actualment”, subratlla el titular d’Educació de la Generalitat, “i aquest és l’esperit de ‘Mulan’”, afig Marzà, “un pla diversificat respecte a les tecnologies que el constitueixen però amb un objectiu únic: garantir la docència en línia a l’alumnat, i ajudar el professorat en l’accés a aquestes eines”.
El conseller ha ressaltat que “tot aquest desplegament tecnològic naix amb la voluntat de fer costat a tots els i les docents, que són la clau per a garantir, en aquests moments de dificultat extraordinària, l’accés de l’alumnat a l’educació i per a intentar que tinguen unes rutines de treball a casa tutoritzades”.
Quatre portals digitals
El pla inclou quatre portals digitals. Tres d’aquests estan segmentats per etapes educatives atenent les seues característiques específiques i per tal de garantir al mateix temps que, encara que el nombre d’usuaris i usuàries en línia siga elevat, el sistema no col·lapse. Són ‘Mestreacasa’, adreçat per a Infantil i Primària, ‘Aules’ per a ESO, FP Bàsica i EOI, així com la plataforma de videoconferències ‘Webex’ per a Batxillerat i FP. Amb caràcter general, les proves o exàmens es realitzaran a través del portal web ‘Aules’.
El quart portal és l’eina ‘Web Família’ (WF2), que és el nexe de comunicació entre el professorat i les famílies. S’ha ampliat la seua capacitat per damunt dels 5,5 milions de missatges. Davant de l’evolució del COVID-19, es feren treballs de manteniment als servidors de la DGTIC per tal d’ampliar amb escreix la capacitat d’enviar i rebre missatges.
WF2 és la via de comunicació entre personal docent i famílies a través del correu electrònic que hi figura a la matrícula de cada alumne o alumna. A través d’aquest servei s’enviarà a les famílies l’avís de les noves actualitzacions de material disposat en la pàgina web del centre educatiu per a cada cicle, curs i etapa educativa.
Des de la Conselleria es considera que cal mantindre una bona comunicació entre els centres i les famílies, per abordar aquesta qüestió i d’altres que en puguen sorgir més endavant i per això es recomana, tant a famílies com a centres educatius, l’activació de Web Família.
El portal ‘Mestreacasa’ allotja totes les webs dels centres educatius públics i serà des d’on es difondran en obert els materials per a Infantil i Primària perquè les famílies i l’alumnat puguen descarregar-los per a fer les tasques a casa. Els centres concertats ho faran des de les seues pròpies plataformes web. La direcció general d’Innovació Educativa està organitzant un repositori unificat de materials i projectes, que es trobarà disponible durant els pròxims dies.
El portal ‘Aules’ és un lloc web destinat a l’aprenentatge en línia (e-learning), desenvolupat per i per a docents que és accessible des de qualsevol dispositiu. L’accés es realitza mitjançant aquesta adreça. Està basat en Moodle, una plataforma de gestió de l’aprenentatge i qualsevol docent dels centres públics pot crear una aula virtual i començar a treballar-hi.
Per a treballar amb ‘Aules’ no cal cap mena de sol·licitud. N’hi ha prou amb tindre usuari i contrasenya d’Itaca, la plataforma desenvolupada per Educació de la Generalitat per a centralitzar tota la gestió educativa dels centres educatius sostinguts amb fons públics. Amb aquesta contrasenya, el professorat té accés a la creació de les seues pròpies aules virtuals amb matriculació sincronitzada amb les dades d’alumnat d’Itaca.
El pla proposa l’ús d’aquesta eina per als cursos d’Educació Secundària Obligatòria, FP Bàsica i per a realitzar avaluacions a primer i segon de Batxillerat. Hi ha tutorials sobre ‘Aules’ i el seu ús està disponible en la aquesta web.
En el cas dels centres concertats que no disposen de cap altra plataforma d’ús habitual, s’habilitarà la possibilitat que puguen fer servir ‘Aules’. Aquest portal, a més permet la comunicació entre docents i l’alumnat. També serà possible utilitzar la Web Família (WF2) o, en el cas dels centres concertats que puguen fer-ho, la plataforma de comunicació d’ús habitual.
Batxillerat i FP: classes a distància en directe
El portal de videoconferències ‘Webex’, desenvolupat per CISCO en col·laboració amb Telefònica, s’utilitzarà perquè el professorat de Batxillerat i d’FP de grau mitjà i superior puga fer docència en directe a distància.
Així, es garanteix que el professorat d’aquestes etapes impartisca les classes en aules virtuals a les quals es podrà accedir a través d’un enllaç URL permanent i únic per a cada docent.
Amb l’únic requeriment d’una càmera web i micròfon, el professorat pot impartir classe en videoconferència amb el seu alumnat a través de Webex. D’aquesta manera, l’alumnat podrà demanar la paraula i plantejar els seus dubtes en directe tant en veu a través del micròfon, com per escrit a través del xat de l’aula.
En el cas que no es puga accedir a Internet, l’alumnat disposarà d’un número de telèfon únic per a cada aula a través del qual podrà escoltar en directe la docència. A més l’àudio de totes les sessions podran ser gravades i penjades de forma permanent a l’aula per a tot aquell alumnat que no haja pogut assistir en directe.
A més, el pla ‘Mulan’ proposa que, per tal d’ajudar a generar rutines d’estudi a l’alumnat en una etapa tan important com el Batxillerat, la docència en línia siga impartida en els horaris habituals de classe. Per a la creació de cada sala, cada docent rebrà un correu electrònic amb el seu enllaç personal.
Actualment s’està treballant en una guia d’ús per a professorat i alumnat que estarà disponible en breu. A més, per a donar servei als dubtes que puguen sorgir en el seu ús, s’habilitarà un telèfon gratuït per a resoldre qualsevol qüestió al voltant de Webex. Més informació disponible en aquesta web.
Entre altres funcionalitats, Webex també permet gravar les classes perquè puguen ser consultades per l’alumnat en qualsevol moment així com difondre material digital divers per a complementar les classes. Els centres concertats hauran d’utilitzar les seues plataformes d’ús habitual per facilitar la docència a distància del seu alumnat d’FP i Batxillerat.
Finalment, els equips directius dels centres i la Conselleria estan treballant en la conformació de mesures alternatives per a garantir la formació a distància de l’alumnat que no té accés a les TIC.
Segons les últimes dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), en 2019 prop del 91 % de les llars valencianes disposaven d’accés a Internet, i que el 99,9% d’aquestes connexions són de banda ampla. A més el 80% de les llars del territori valencià disposen d’ordinadors o tauletes informàtiques i el 98,8% de telèfon mòbil.
Educació de la Generalitat insisteix que totes les plataformes i eines digitals que la Conselleria inclou en el pla ‘Mulan’ garanteixen la privacitat de les dades dels estudiants en Internet.
0