Villena reforça el seu servei de neteja amb una nova licitació que duplica plantilla i millora maquinària
Villena ha donat llum verda a un dels contractes més importants de la legislatura: el nou plec tècnic per al servei de recollida de residus, neteja viària i transport de residus sòlids urbans. Amb un pressupost total de 41,2 milions d'euros per als pròxims 10 anys (4,1 milions anuals), el contracte permetrà ampliar la plantilla de 35 a 63,5 treballadors, renovar tota la maquinària i reorganitzar completament el sistema de neteja i recollida a la ciutat.
Durant la roda de premsa, el regidor de Neteja Viària i RSU, Sergio Palao, ha destacat que aquest pas és “el fruit de 22 mesos de treball tècnic i institucional”, i que el plec aprovat, amb els vots a favor del PSOE i l'abstenció de la resta de grups, és “realista al mil·límetre per a saber el que una ciutat com Villena mereix”.
Respecte a terminis, l'edil ha destacat que dependrà del nombre d'empreses que es presenten a la licitació, però que s'espera que a l'inici de l'any la nova adjudicatària comence a prestar servei, amb una fase d'implantació que està contemplada en els plecs.
La proposta aprovada incorpora importants millores en la freqüència i qualitat del servei de neteja i recollida, la qual cosa suposarà un salt substancial respecte al contracte anterior. El servei de recollida es realitzarà tots els dies de l'any, inclosos els diumenges, alguna cosa que no estava garantit fins ara, la qual cosa permetrà mantindre els contenidors en millors condicions i evitar acumulacions. S'estableix també un servei específic de recollida de poda dues vegades per setmana, especialment dirigit a donar resposta a les zones residencials amb jardins, urbanitzacions i àrees verdes.
Així mateix, s'amplien les zones d'aigualeig i neteja intensiva, que es realitzaran de manera periòdica per tots els barris de la ciutat, incloent-hi el centre històric, zones d'alta afluència i espais públics de gran trànsit. També es reforça el servei de recollida d'estris a domicili sota demanda i s'establirà un calendari d'actuacions regulars. Els polígons industrials comptaran amb un pla específic de neteja adaptat a la seua activitat, amb reforços després d'esdeveniments puntuals o fenòmens meteorològics que generen residus extraordinaris.
Per a donar resposta a aquestes millores, s'incorporen 16 nous vehicles i maquinària d'última generació: tres escombradores de calçada, dos furgons hidronetejadors per a neteges en profunditat, fregadores i aiguadores mecàniques, vehicles auxiliars elèctrics, escombradores manuals, sopladoras elèctriques, a més de sistemes de localització i control per GPS en tota la flota. Tota la maquinària serà de baixes emissions o elèctrica, alineant-se amb els objectius de sostenibilitat i eficiència energètica. A més, es preveu la renovació progressiva del parc mòbil al llarg dels anys de vigència del contracte per a assegurar el seu rendiment òptim.
El nou sistema inclou també una app ciutadana per a reportar incidències, així com la implantació de contenidors amb xip i sensors, que permetran a l'Ajuntament controlar en temps real si s'han buidat, rentada o desbordat.
Quant a neteja, es llavaran tots els mesos els contenidors de residus orgànics i de resta, i dues vegades al mes a l'estiu, a més de totes les illes de contenidors. També s'instal·laran 500 noves papereres amb un estoc de reposició anual acumulatiu.
Sobre els treballadors, el regidor ha subratllat que el plec garanteix els drets adquirits: “No es presenta un sol cèntim menys del que els treballadors estan cobrant. S'ha actualitzat l'antiguitat i s'ha contemplat fins al 0,5% de l'increment salarial fixat pel Govern”.
Abstenció de tots els grups
Palao ha lamentat que “els partits de l'oposició s'hagen abstingut d'en un tema crucial per a Villena”, malgrat haver sigut informats durant tot el procés. “Hem treballat amb tots: Verds, PP i Vox. Però al final, el ple no ha comptat amb el consens que buscàvem. Així i tot, aquest regidor té la consciència tranquil·la, perquè sé que hem fet el correcte i que Villena tindrà, per fi, el servei que mereix”.
En relació amb la vaga anunciada d'una banda del personal, el regidor es va mostrar tranquil: “Són molts els treballadors que m'han transmés el seu desacord amb la convocatòria. El nou contracte millora les seues condicions i garanteix mitjans, plantilla i estabilitat. Crec que, amb diàleg, això pot reconduir-se”.
0