Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González

Front comú per una AP-7 lliure i gratuïta

La consellera, el director general i els alcaldes, en la compareixença posterior a la reunió.

Sergi García

La Marina Alta no ix d'una i ja està ficada en una altra pel que fa a reivindicacions d'infraestructures de comunicació. És el que té viure en la incomunicació. Quan encara està en marxa la campanya per la recuperació de la connexió ferroviària amb la Safor, la comarca se suma ara a una demanda de més llarg recorregut: un front comú escenificat i apadrinat per la Generalitat que ha sigut presentat aquest dijous a València, en el qual s'han involucrat ajuntaments de tota la geografia valenciana per a exigir una autopista AP-7 lliure i gratuïta.

Una vintena d'alcaldes de l'àrea d'influència de l'autopista han participat en la posada en escena de la reivindicació, que té com a principal objectiu l'exigència que l'autopista passe a ser “lliure i gratuïta” quan concloga la concessió actual, el 2019, segons ha exposat la consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, després de reunir-se amb els regidors i amb el director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo.

A aquesta reunió han assistit els alcaldes i representants municipals de Dénia, Xàbia, Ondara i Gata de Gorgos, per que fa a la Marina Alta es refereix. A més dels d'Algemesí, Almussafes, Altea, Alzira, Benicarló, Castelló, Cullera, El Campello, Gandia, Oliva, Sagunt, Tavernes de la Valldigna, Torreblanca, laVall d’Uixó, Vila-real i Vinaròs.

Després de la trobada, la consellera ha anunciat el compromís de la Generalitat d'elaborar un document sobre els accessos necessaris para quan es liberalitze aquesta infraestructura. Segons ha indicat, aqueix document s'abordarà conjuntament amb els ajuntaments i es traslladarà al ministeri perquè és “fonamental per a la vertebració del territori en la nostra Comunitat”. A més, ha assegurat que el front comú que han fet la Generalitat i els alcaldes s'ampliarà a una pròxima cimera amb els agents socials, sindicals i acadèmics per a “reclamar aquesta infraestructura necessària per a la Comunitat”.

Estratègia conjunta

Per a la consellera, la reunió ha sigut “una primera trobada necessària i imprescindible per a abordar una infraestructura que té una importància equiparable al Corredor Mediterrani”. De fet, tots els alcaldes i alcaldesses han coincidit a compartir la necessitat que l'AP-7 s'allibere i siga gratuïta a partir del 31 de desembre del 2019, quan acaba la concessió. Per això, s'ha dissenyat un full de ruta que s'anirà ampliant, per a crear una estratègia conjunta i representar el territori valencià davant al Ministeri de Foment per a traslladar les reivindicacions.

Crítiques a la “falta de planificació” del ministeri

En aquest sentit, la consellera ha recordat que el president de la Generalitat, Ximo Puig, li va presentar al ministre de Foment l'Agenda Valenciana d'Infraestructures, on apareix com a prioritat l'alliberament i gratuïtat de l'AP-7. A més, ha apuntat que la conselleria també es va traslladar a Madrid per a abordar la necessitat d'articular una sèrie de comissions tècniques específiques on tractar les infraestructures pendents a la Comunitat Valenciana i on es va acordar crear una comissió bilateral per a abordar el futur de l'AP-7, així com la necessitat de començar a treballar en les connexions de l'autopista en territori valencià.

No obstant això, donada la “falta de la planificació del Ministeri de Foment a dos anys perquè vença la concessió”, ha sigut la Generalitat la que ha pres la iniciativa per a redactar un document amb els ramals de connexió necessaris, ja que ara mateix existeixen una sèrie de projectes, en molts casos oblidats, per a la construcció de variants i circumval·lacions que podrien no ser necessàries amb l'alliberament i gratuïtat de l'AP-7.

Cimera amb tots els agents socials i econòmics

Al mateix temps, la consellera ha explicat: “igual que s'ha fet amb el Corredor Mediterrani, hem acordat ampliar la convocatòria per a un futur i organitzar una cimera amb els alcaldes i amb tots els agents socials, sindicals i acadèmics de la Comunitat que defensen la necessitat d'aquesta infraestructura”. Segons ha apuntat, l'AP-7 lliure i gratuïta “qualificarà el territori, millorarà la connectivitat de les persones i la seua qualitat de vida, però especialment, és necessari aconseguir el consens amb aquesta infraestructura viària fonamental per a vertebrar el territori de nord a sud”.

Suport dels ajuntaments

Per la seua banda, l'alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, ha ressaltat la importància que la consellera haja convocat aquesta reunió i ha mostrat el total suport de tots els municipis presents en la reunió perquè la conselleria “faça tota la programació i totes les accions de coordinació entre els alcaldes per a manifestar davant del ministeri, la nostra opinió i les nostres reivindicacions en benefici dels veïns de la Comunitat”.

En termes similars s'ha expressat l'alcaldessa de Gandia, Diana Morant, que s'ha referit a la importància de l'AP-7 per a la competitivitat de les empreses de la Safor, així com l'alcalde de Xàbia, José Chulvi, que ha plantejat que el consens ja s'ha començat a produir perquè són molts els ajuntaments que han aprovat mocions en aquest sentit.

Etiquetas
stats