La Comunitat Valenciana té 22 unitats de detecció precoç de salut mental en l’àmbit educatiu
LLEGIR EN CASTELLÀ
Les conselleries d’Educació i Sanitat desenvolupen diferents mesures al llarg de l’any per a cuidar la salut mental de l’alumnat del sistema educatiu valencià. D’aquesta manera, s’ofereix atenció educativa a alumnat amb trastorn mental greu, un àmbit de sensibilitat especial per al sistema educatiu valencià. En concret, durant el curs 2024-2025 un total de 46 alumnes van rebre atenció educativa domiciliària per aquest motiu, dels quals 15 eren casos de continuïtat procedents de cursos anteriors.
Al començament del curs escolar passat es va habilitar la Unitat Pedagògica Hospitalària del Consorci Hospitalari Provincial de Castelló per atendre específicament l’alumnat amb problemes de salut mental. Aquesta nova unitat pedagògica s’uneix a les altres dues aules hospitalàries dedicades exclusivament al departament de psiquiatria: l’Hospital de dia d’Alacant i l’Hospital Vega Baja d’Oriola.
A més, es va reforçar la coordinació entre els centres educatius i les unitats de salut mental infantojuvenil amb la creació de les 22 Unitats de Detecció Precoç de Salut Mental en l’àmbit educatiu en tot el territori.
El gener d’enguany, la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, juntament amb la Direcció General de Salut Mental i Addiccions, van firmar dues resolucions per a definir i establir aquestes unitats en el sistema educatiu de la Comunitat Valenciana. Aquesta xarxa de col·laboració permet intervindre amb garanties de seguretat, continuïtat i respecte en els processos de detecció i assessorament dels problemes de salut mental en la infància i l’adolescència.
En el curs escolar 2024-2025, la Subdirecció General de Formació Permanent del Professorat va contribuir a aquest efecte consolidant el Cefire específic d’Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental, que ofereix formació en l’àmbit de promoció i prevenció de la salut mental impartida per personal sanitari i en coordinació estreta amb les dues direccions generals. D’altra banda, la Generalitat va implantar la figura d’infermera referent escolar en els centres educatius.
A més, el pròxim curs escolar s’implantarà el Programa Escolar per a la Promoció del Benestar Emocional i la Prevenció d’Addiccions, dut a terme conjuntament per les conselleries de Sanitat i Educació. Per a fer-ho, tots els centres valencians d’educació obligatòria que ho sol·liciten podran implementar a partir del pròxim curs quatre programes de prevenció i educació socioemocional en totes les seues etapes educatives.
Amb totes aquestes mesures, els dos departaments reforcen el seu compromís amb el dret a l’educació de tot l’alumnat en situació de vulnerabilitat, garantint que cap condició de salut supose una barrera per al seu desenvolupament acadèmic i personal.
0