Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L’auditoria del sector públic de València veu riscos alts de frau en el Palau de Congressos, que ja ha patit dues estafes

Un home passa pel davant del Palau de Congressos de València, en una imatge d'arxiu.-

Laura Martínez

0

L’auditoria del sector públic de València veu riscos alts en el Palau de Congressos, que ja ha patit dos fraus quantiosos en els últims quatre anys: quasi 200.000 euros el 2024 i 21.000 euros el 2020. L’informe de l’interventor municipal posa el focus en la gestió de l’edifici públic i assenyala que pràcticament en totes les seues àrees hi ha riscos alts de frau, apropiació indeguda o manipulació i elabora una bateria de recomanacions per a millorar els controls en comptabilitat i tresoreria.

El document, elaborat pels serveis jurídics de l’Ajuntament, valora que el 2025 s’haja posat en marxa un nou programari que porta la comptabilitat i registra les factures, un sistema que, segons la gerència, “incorpora mecanismes automàtics de control i traçabilitat que permeten auditar en qualsevol moment el procés complet de facturació, des de la recepció del document fins al pagament final”. No obstant això, en l’anàlisi del 2024 veu nombroses alertes en la gestió ordinària de l’entitat, que vincula a la falta de control en els procediments. Per exemple, que les funcions de tresoreria recauen en un tècnic, que substitueix el director financer, de baixa laboral, una situació que implica que “no hi ha una segregació deguda de funcions, cosa que augmenta el risc de frau o error”.

Entre els riscos que detecta la Intervenció, en el pla de les despeses, assenyala: “No hi ha vinculació entre les comandes i els expedients de contractació a què corresponen, de manera que poden fer-se comandes sense comprovar que s’haja aprovat prèviament la despesa corresponent (és a dir, sense contracte) o si s’ha superat l’import aprovat (import d’adjudicació)”. “No hem obtingut evidència que el personal tècnic que dona conformitat a les factures faça un seguiment de les associades a cada contracte, a fi de comprovar que no se supera l’import d’adjudicació prèviament a fer el pagament”, continua l’informe, que també recalca que hi ha pagaments amb targetes i sense justificants. “Determinats pagaments s’efectuen a través de sis targetes de prepagament, cinc de les quals estan assignades al personal de l’àrea comercial i una al director de l’àrea d’administració financera. Hem seleccionat set disposicions efectuades amb càrrec a les targetes, sense que l’entitat, en sis d’aquestes, haja aportat els justificants de la despesa que acrediten la seua realització”, assenyala.

La situació de l’entitat durant l’any 2024 i part del 2025 resulta atípica i la direcció admet alguns errors. En l’escrit d’al·legacions, la gerent recalca que en els últims dotze mesos –encara que l’auditoria es refereix a l’exercici 2024– han operat en circumstàncies complexes. Tres dels quatre directors d’àrea –jurídic, financer i infraestructures– estaven de baixa, “la qual cosa va suposar una minva considerable en la capacitat de direcció i supervisió”, a més de dos empleats dels 22 amb què compta. S’hi suma que van deixar l’assessoria externa, “cosa que va deixar l’organització sense un servei de suport comptable, fiscal i laboral durant uns quants mesos”, que van haver de cobrir amb un contracte menor i no van disposar “d’un servei en condicions adequades fins al final de juliol del 2024”. El setembre de l’any esmentat, el Palau de Congressos va patir un frau de 200.000 euros.

L’entitat també defensa que enguany han reforçat la seguretat amb la contractació d’una nova assessoria. Es tracta, com ja va informar elDiario.es, de l’empresa Dula Auditores, l’administrador de la qual és fill d’un exconseller de Zaplana i va quedar exclosa inicialment del procés per no tenir un certificat de mesures antifrau. El concurs públic va quedar desert i en el nou es va eliminar aquest requisit. La gerent del Palau de Congressos assenyala en l’escrit d’al·legacions: “En línia amb les recomanacions de l’auditoria, des del segon semestre del 2025 s’ha reforçat la revisió de les anotacions comptables mitjançant una verificació encreuada mensual, feta conjuntament pel personal administratiu i l’assessoria externa Dula Auditores SLP, que actua com a segon nivell de control i garanteix la integritat dels registres”.

Les recomanacions de l’informe d’intervenció són substancials. Per a mitigar els riscos de “frau, manipulació comptable i traçabilitat”, diu l’escrit, “el registre comptable de les factures ha de ser posterior a la verificació de la seua conformitat pel responsable de la despesa”. Entre els controls establits sobre els pagaments, “s’hauria d’incloure que el sistema informàtic bloquejara els pagaments en què l’import facturat diferisca o supere el que s’estableix en plecs i contractes”. També reclama que s’impedisquen “tant la realització de pagaments duplicats com dels que no s’hagen autoritzat prèviament” o que “les targetes de prepagament han de quedar indefectiblement lligades a la seua justificació” i “supervisar les conciliacions bancàries amb una periodicitat mensual i no anual”.

Etiquetas
stats