El Real Club Náutico de Gandía exigeix la caducitat de la concessió del port esportiu per incompliments i irregularitats
El Real Club Náutico de Gandía (RCNG) ha sol·licitat al consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV) la incoació immediata de l’expedient de caducitat de la concessió atorgada a Nueva Marina de Gandía SL (antiga Alcara Infraestructuras), pel que considera “incompliments greus i reiterats” de les condicions essencials del títol concessional del port esportiu.
Segons la denúncia presentada per l’RCNG, l’empresa no ha iniciat les obres en el termini legal, manca de prou solvència econòmica i ha alterat el projecte bàsic aprovat, vulnerant així la normativa portuària. A més, acusa l’Autoritat Portuària d’“inacció injustificable” i de “tolerar l’incompliment del concessionari sense aplicar la llei”.
“Superades totes les dates límit sense inici d’obres, l’APV està obligada a declarar la caducitat de la concessió. No hi ha marge discrecional”, sosté l’escrit del club.
El Club Náutico acusa l’APV de passivitat i falta de control
L’RCNG denuncia que l’Autoritat Portuària de València no ha complit els seus deures de supervisió ni ha actuat davant la falta d’inversions, pagaments i documentació tècnica per part de Nueva Marina de Gandía. Entre els incompliments assenyalats figuren: no haver iniciat les obres dins del termini de tres mesos des de la seua autorització; no acreditar la solvència econòmica exigida (fons propis equivalents al 30% de la inversió inicial); no haver abonat els 119.704 euros de compensació per la demolició de les instal·lacions prèvies; i no haver presentat les assegurances obligatòries ni el pla de seguretat i salut.
A més, el club sosté que l’empresa ha fet cessions encobertes i que ha modificat substancialment el projecte original, substituint elements essencials i canviant l’enfocament esportiu per un de comercial.
“El Real Club Náutico no actua per interés propi, sinó en defensa de la legalitat i del patrimoni públic portuari”, declara el seu president, David González Levallois, que acusa l’APV d’haver “mirat cap a una altra banda” davant els incompliments.
Aquesta nova denúncia es produeix a penes una setmana després que el Consell de Transparència i Bon Govern estimara una reclamació de l’RCNG contra l’APV, en confirmar que la concessionària va aplicar tarifes sense autorització i que l’Autoritat Portuària no va respondre en termini legal ni va aportar els informes d’inspecció requerits.
L’òrgan estatal va instar l’APV a lliurar tota la documentació econòmica sobre la gestió de Nueva Marina de Gandía i a obrir possibles expedients sancionadors si es confirmava l’aplicació irregular de tarifes.
Nueva Marina de Gandía culpa el Ministeri del bloqueig
Per part seua, Nueva Marina de Gandía rebutja les acusacions del Club Náutico i defensa que tot està en regla. El seu president d’honor, Francisco Herrero, assegura que el retard en l’inici de les obres no depén de l’empresa, sinó del bloqueig administratiu del Ministeri de Transició Ecològica, que encara no ha autoritzat les faenes de dragatge de la làmina d’aigua.
“Estem en contacte continu amb l’Ajuntament i amb l’Autoritat Portuària. Les llicències municipals estan concedides, però no podem començar perquè el Ministeri té paralitzats els permisos. Volem avançar, però no ens deixen”, afirma Herrero.
La intervenció clau, com explica Herrero, és el dragatge de la làmina d’aigua del port, és a dir, on estaran els 230/250 amarraments dels vaixells, perquè s’han de retirar residus dels últims 50-60 anys “per inacció del Club Náutico”. Sobre acusacions de no tindre activitats esportives Herrero assegura que “hem contractat la mateixa empresa d’activitats de vela que tenia el Club Náutico, i ara incrementem les activitats de rems”. Amb tot, resumeix que “estem desesperats per començar les obres, perquè perdem diners”.
“Això no ho pot tombar el Club Náutico, només l’APV”, afig. A més, afirma sobre l’acusació d’impagaments que “tot està fet i en tràmit”, per la qual cosa anuncia que “creiem que abans de final d’any començarem les obres”, i fins i tot afirma que “el projecte tornarem a presentar-lo en Fitur”, que se celebra el mes de gener.
Un conflicte enquistat des de fa quasi una dècada
L’enfrontament entre el Real Club Náutico de Gandía i l’Autoritat Portuària es remunta al 2016, quan el club va demanar renovar la seua concessió. Després de diverses decisions judicials i recursos, el 2024 l’APV va adjudicar la gestió del port esportiu a Nueva Marina de Gandía per 35 anys.
Des de llavors, l’RCNG manté una ofensiva jurídica i administrativa per a revertir la decisió. Entre altres reclamacions, exigeix la devolució dels avals retinguts per l’APV (285.000 euros) i denuncia abandonament de les instal·lacions i falta de manteniment.
0